NPCF en Nictiz publiceren overzicht patiëntportalen die toegang geven tot eigen medische gegevens
ArrayDe Nederlandse Patienten en Consumenten Federatie (NPCF) en Nictiz hebben gezamenlijk patientenportalen in Nederland in kaart gebracht en daarbij kritisch gekeken naar de mogelijkheden en uitdagingen. In toenemende mate gaan patienten op zoek naar informatie via internet. Ook de behoefte aan laagdrempelige toegang tot informatie over het eigen ziektebeeld, adequate informatie over de behandeling of de voorgeschreven medicijnen neemt toe.
Hierdoor ontstaat meer eigen verantwoordelijkheid; de patient heeft zelf de regie in handen over zijn eigen zorg. De Nederlandse zorgverlener verandert mee: Door zorg met gevoel voor de patient te bieden, voorzien zij in de behoefte van deze ‘empowered’ patient. Een zogenaamd patientportaal kan daarbij een hulpmiddel zijn.Gelet op de wettelijke verplichtingen die op de zorgverlener rusten (WGBO en WBP) is het van belang dat een dergelijk portaal aan een aantal voorwaarden voldoet die een veilige toegang tot deze gegevens garandeert. Echter niet alleen voor de patient. Minstens even belangrijk is dat de ICT omgeving van de zorgverlener naadloos op een dergelijk portaal aansluit en daarmee op gestandaardiseerde wijze kan communiceren.
In het NPCF/Nictiz-onderzoek zijn de patientenportalen betrokken die aan patienten de mogelijkheid bieden om (een gedeelte van) de eigen medische gegevens in te zien. 25 van de 40 onderzochte portalen voldoen nu aan dat criterium. Download hier het onderzoek.
Bron: KNGF