Friese zorgorganisaties ontwikkelen smartphone-app MedDossier

Vier belangrijke zorgorganisaties in Friesland lanceren de applicatie MedDossier – in geval van nood. Hiermee hebben bezitters van de iPhone (en binnenkort ook smartphones met het Android en Windows Mobile 7 besturingssysteem) altijd een gratis en veilig persoonlijk medisch dossier in hun broek-, jaszak of handtas. Daarnaast geeft de app bij een ongeluk bijvoorbeeld aan of iemand donor is, of er allergieen zijn, en wie in geval van nood gebeld moet worden.

GGZ Friesland benaderde als initiatiefnemer het Medisch Centrum Leeuwarden, Nij Smellinghe en Kijlstra ambulancegroep Fryslân om deze applicatie voor de iPhone, en de besturingssystemen Android en Windows Mobile 7 te ontwikkelen. De Nederlandstalige app voor de iPhone staat vanaf nu in de Appstore van Apple en is door iedere iPhonebezitter in Nederland en in het buitenland gratis te downloaden. De apps voor Android en Windows Mobile 7 volgen binnen een paar weken.

Gebruik van de app is simpel. Elke downloader van MedDossier kan op het beginscherm van zijn of haar smartphone medische informatie plaatsen. Stel dat deze persoon een ongeluk krijgt of plotseling in het ziekenhuis belandt, dan heeft hij zijn medische gegevens altijd bij zich. De spoedeisende hulp, ambulancedienst, arts of familieleden kunnen deze gegevens raadplegen. Ook staat standaard in beeld wie er gebeld moet worden in geval van nood.

MedDossier levert een bijdrage aan de patientveiligheid wanneer iemand met spoed moet worden behandeld of opgenomen. Patienten kunnen hun eigen medische dossier bijhouden. Dit dossier kan, mits goed ingevuld, antwoord geven op belangrijke medische vragen van de specialist. Zo valt te lezen hoe iemand heet, welke medicijnen hij slikt, en waar hij verzekerd is. Verder kan de applicatiegebruiker zijn medische geschiedenis opnemen. Hij kan beschrijven dat hij bijvoorbeeld last heeft van hartritmestoornissen, welke bloedgroep hij heeft of dat hij allergisch is voor narcose. Ook kan hij aangeven met welke artsen hij de afgelopen tijd contact heeft gehad.

Landelijk EPD en patient empowerment
In Nederland werkten vier ministers bijna veertien jaar aan de invoering van een Landelijk EPD. Hiermee wilde de overheid bewerkstelligen dat de medische gegevens van de patient beter gedeeld konden worden, zodat elke specialist kon beschikken over een volledig dossier. Hiermee kunnen fouten voorkomen worden. Begin april stemde de Eerste Kamer tegen de wet die de verplichte aansluiting op het landelijk elektronisch patientendossier (EPD) regelt.

Met deze beslissing, gooit de Eerste Kamer ook de voordelen van het EPD overboord. Niet elke zorginstelling beschikt straks over de meest recente medische gegevens en de patient kan, net als voorheen, zijn eigen gegevens moeilijk bemachtigen en delen met de arts. De Friese zorgorganisaties willen met MedDossier de patient een persoonlijk EPD bieden, waarmee hij zijn eigen medische dossier kan bijhouden. Patienten bepalen zelf welke gegevens zij met wie delen.

MedDossier geeft de regie aan de patient. De app is daarmee een goed voorbeeld van patient empowerment. De gebruiker wordt door het beheren van het eigen medisch dossier in staat gesteld de verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen gezondheid. Overigens voeren ziekenhuizen en andere zorginstellingen natuurlijk hun eigen patientendossier. MedDossier springt in een gat dat ontstaan is door het sneuvelen van het landelijk EPD. Een prachtige aanvulling op de dossiers die binnen zorgorganisaties gebruikt worden.

bron: GGZ Friesland

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen