Ambassades en consulaten moeten bedrijven in opkomende markten helpen

0
937

Het postennetwerk van ambassades en consulaten moet zich nog meer en flexibeler richten op economische belangenbehartiging.
Tijdens de FME Conecta 2011 bijeenkomst zei minister Rosenthal vandaag dat Nederland meer opkomende markten wil veroveren. Het kabinet heeft daarvoor een strategische reisagenda gemaakt met in 2012 bezoeken aan o.a. Brazilie, China, Polen, Japan, Oekraïne, Turkije, Rusland en India.

Het postennetwerk wordt flexibeler en gaat ook werken met ‘roving ambassadors’. Op alle niveaus gaan ambassades en consulaten zich inzetten voor economische diplomatie. Meer kruisbestuiving tussen overheid en bedrijfsleven door bijvoorbeeld stages moet de structurele kennis van het bedrijfsleven bij medewerkers van ambassades en consulaten vergroten. ‘Als minister van Buitenlandse Zaken wil ik dat ons diplomatieke postennetwerk u optimaal ondersteunt’, aldus Rosenthal. Deze ontwikkeling is zeer aantrekkelijk voor medische en farmaceutische bedrijven. Opkomende markten kunnen een goede manier zijn om extra inkomsten te genereren om research te financieren.

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken