Opzeggen zorg aan strikte regels gebonden

Array

Het opzeggen van de zorg voor een client is aan strikte regels gebonden. Dit stelt ActiZ in reactie op een uitzending van Eenvandaag op 11 oktober over dit onderwerp. De regels staan beschreven in de tweezijdige leveringsvoorwaarden die de brancheorganisaties ActiZ en BTN met onder andere de Consumentenbond en clientenorganisaties LOC en NPCF hebben opgesteld.

Het opzeggen van de zorg komt maar zelden voor. Bij zeer gewichtige redenen kan een zorgorganisatie het besluit nemen de zorg voor een client te stoppen. In de algemene tweezijdige leveringsvoorwaarden VVT staat omschreven onder welke omstandigheden en voorwaarden zorgorganisaties óf clienten eenzijdig de zorg mogen beeindigen. ActiZ verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties hanteren deze voorwaarden waarin de rechten en plichten van zowel aanbieder als client staan beschreven. De leveringsvoorwaarden hebben grote zeggingskracht juist omdat ze met clienten- en consumentenpartijen zijn opgesteld.

Passend alternatief
Zorgorganisaties hebben de plicht om een passend alternatief te vinden voor een client, dat hoort bij hun zorgverantwoordelijkheid. ActiZ zorgorganisaties zijn en voelen zich verantwoordelijk voor het verlenen van goede zorg aan hun clienten. Zij hebben echter als werkgever ook de taak om een veilige werkplek te bieden aan hun medewerkers en een veilige woonomgeving voor bewoners. Wanneer door stelselmatig en langdurig gedrag van clienten of hun familie de veiligheid van de medewerkers of medebewoners in het geding komt, is de zorgorganisatie ook verantwoordelijk voor de bescherming van medewerkers en overige clienten hier tegen. Opzegging geldt dan als de ultieme remedie. De tweezijdige leveringsvoorwaarden geven heldere richtlijnen hoe te handelen als deze grens bereikt is. Een enkel incident zal voor een zorgorganisatie nooit reden zijn tot opzegging van de zorg.

Voor de rechter
Een enkele keer wordt het geschil beslecht bij de rechter. Recent oordeelde de rechter in kort geding dat herhaaldelijke intimidatie van een zoon van een client reden is om de overeenkomst met de client op te zeggen. De zorgorganisatie in kwestie zag zich genoodzaakt om na lange tijd van intimidatie en conflicten met de familie van een client de zorgovereenkomst op te zeggen. De zoon van de client spande een kort geding aan om dit te voorkomen.

Cijfers
Exacte cijfers zijn bij ActiZ niet bekend; naar schatting komt het opzeggen van de zorg door een zorgorganisatie enkele tientallen malen per jaar voor. In Nederland verblijven ruim 160.000 clienten in een verpleeg- of verzorgingshuis. Ruim 800.000 mensen krijgen zorg thuis.

Bron: ActiZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen