Hoe sociale media de luchtvaartmaatschappij kan veranderen
Rene Luigies 25 oktober 2011 - 10:12
Array
Martijn van der Zee – KLM
Communicatie is tegenwoordig van grote belang dan in het verleden. Sociale media zijn daar de oorzaak van. Wanneer bedrijven niet communiceren neemt het vertrouwen in bedrijven af. Ditzelfde zou moeten gelden voor de zorginstellingen, stelt van der Zee.
De aswolk boven IJsland is het startpunt geweest, waar KLM zich dit belang in het bijzonder heeft gerealiseerd. Op dat moment trad er namelijk een totale communicatie storing op in de normale communicatie middelen. Websites waren overbelast, telefoonlijnen stonden roodgloeiend. Er waren 60.000 wachtende passagiers, de geeigende middelen werkten gewoon niet meer. Op dat moment is KLM gaan werken aan het opzetten van sociale media communicatie via Twitter en Facebook. Er werden 140 mensen actief ingezet om dit binnen de kortste tijd uit de grond te stampen.
De drie pijlers waarop de KLM sociale media baseert zijn customer service, transparantie van het management en lage verspreidingskosten via e-media. De sociale media hub van KLM werkt 24/7, is multidisciplinair en hoog gemotiveerd. Er werken op dit moment 30 mensen.
Het bijzondere is volgens van der Zee dat daarmee de macht weer terug is bij de klant. De klant staat weer centraal dankzij de sociale media. Van der Zee roept de zorg op hier ook toe over te gaan, omdat daarmee het consumentenvertrouwen weer terugkeert.
Actieve inzet van Twitter door passagiers te volgen in combinatie met het persoonlijk benaderen van de twitterende klanten leidt tot verrassende reacties op bijvoorbeeld Schiphol. KLM loopt hierin voorop ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen.
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)
René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.
Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes
Valpreventie2.0
In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.
De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.
Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.