AYA-Taskforce: Jongeren met kanker en zorgprofessionals verbeteren samen oncologische zorg

Array

Jongeren met kanker en zorgprofessionals van het UMC St Radboud werken samen aan betere oncologische zorg en nazorg. Vanuit een speciaal opgerichte Taskforce richten ze zich op problemen en vragen waar jongeren rondom hun ziekte mee worstelen, zoals een kinderwens bij kanker, re-integratie, studie, seksualiteit, sport of het kunnen krijgen van een hypotheek. De AYA-Taskforce wordt gevormd door patienten, artsen en paramedici van het UMC St Radboud en vertegenwoordigers van de Stichting Jongeren & Kanker.

AYA-platform

Jaarlijks worden landelijk zo’n 2000 nieuwe jongeren getroffen door kanker. Circa 75 procent van hen overleeft de ziekte. Jonge mensen in de leeftijd van 18 en 35 jaar hebben naast hun ziekte allerlei leeftijdsspecifieke vragen over werk, opleiding, een kinderwens, het kopen van een huis etc. Het UMC St Radboud wil, naast de juiste medische behandeling, een vangnet bieden voor deze vragen. In 2009 werd daarom al het AYA(Adolescents and Young Adults)-platform opgericht. Het platform bestaat uit de AYA-poli, een spreekuur voor jongeren met kanker, en de AYA-community waar jonge mensen met kanker online kunnen chatten en ervaringen kunnen uitwisselen.

AYA-Taskforce

Met de oprichting van het AYA-Taskforce gaat het UMC St Radboud een stap verder. Oncoloog en initiatiefnemer van het AYA-platform Winette van der Graaf: ‘We willen verder kijken dan alleen de medische behandeling en de patient is daarbij onze partner. Hij of zij kan zelf als geen ander aangeven welke vragen en behoeften er zijn op welk moment in de behandeling.’
AYA-projectleider Eveliene Manten-Horst: ‘We hebben de afgelopen twee jaar al veel inzicht gekregen in thema’s waar jongeren met kanker mee worstelen. Samen met de patient willen we de zorg en nazorg structureel beter maken en een handleiding ontwikkelen die professionals landelijk kunnen toepassen.’

Bron: UMC St Radboud

 

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen