Bonus voor excellerende verpleegkundige werkt niet

Array

Bonussen in de vorm van financiele of materiele middelen, werken niet per se motiverend voor verpleegkundigen. Dat zegt Kilian Wawoe, docent HRM Vrije Universiteit Amsterdam en adviseur op het gebied van beloningssystemen, in Nursing februari. Wat wel werkt: het verhogen van de kwaliteit van de organisatie.

De discussie over beloningssystemen in de zorg laaide weer op, toen de Nationale DenkTank eind vorig jaar met een aantal aanbevelingen voor verpleegkundigen kwam. Zij bedachten de zogenaamde CareMiles, waarmee werkgevers bijzondere prestaties van verpleegkundigen kunnen belonen. Met de CareMiles sparen deze verpleegkundigen punten om die uiteindelijk in te ruilen voor cadeaus. Zonder passie werken
Uit een poll op Nursing.nl bleek in dezelfde periode dat veel verpleegkundigen de CareMiles een goed idee vonden. Maar liefst 89 procent van de 300 stemmers was het eens met de stelling dat deze vorm van belonen, iets bij zou dragen aan hun motivatie en werktevredenheid. Anneke van Kesteren, kinder- en neonatologieverpleegkundige, Ziekenhuis Gelderse Vallei Ede en oproepverpleegkundige neonatologie ziekenhuis Rijnstate Arnhem, is een van hen. ‘Zolang een groot aantal mensen in de zorg zonder passie werkt, mogen verpleegkundigen die het verschil maken extra worden beloond. Doordat de patient tegenwoordig zelf het ziekenhuis kiest waar hij wil worden behandeld, wordt patienttevredenheid steeds belangrijker. Als werkgever is het dan ook belangrijk goede initiatieven te belonen. Als je meer kunt, doet of geeft, is dat een beloning waard.’

Jaloezie en fraude
‘Het hangt er sowieso vanaf wat je met een variabele beloning wil bereiken,’ reageert Kilian Wawoe in Nursing februari. Als het antwoord is: betere prestaties of meer tevreden medewerkers, dan help ik je graag uit de droom: variabele beloning werkt niet. Verpleegkundigen zijn over het algemeen zeer gemotiveerd. Demotivatie komt vooral door factoren waardoor ze hun werk niet kunnen doen, zoals administratieve rompslomp of een slechte leidinggevende. Het laatste wat je wil, is mensen motiveren door geld of cadeautjes. Ik adviseer een aantal ziekenhuizen over beloningsvraagstukken en merk dat motivatie nooit het probleem is. In de financiele sector heb ik alle negatieve kanten van variabele beloning gezien: minder intrinsieke motivatie, meer jaloezie, meer fraude. Wat wel werkt is het verhogen van de kwaliteit van de organisatie, niet presterende medewerkers helpen of overplaatsen, goede leidinggevenden die feedback geven, administratieve procedures versimpelen, mensen de ruimte geven om datgene te doen waarom ze voor dit werk hebben gekozen. Kortom, werken aan kwaliteitsverbetering: ja, dit oplossen met bonussen: nee!’

Liever een compliment of scholing
Ook Francis Bolle van V&VN is geen fervent voorstander van de CareMiles. ‘Natuurlijk kun je belonen binnen de privésfeer door bijvoorbeeld CareMiles, maar professioneler vinden wij het om een vakinhoudelijke beloning te geven aan een excellerende verpleegkundige. Denk aan bij- en nascholing of het geven van extra tijd om iemand vakmatig te professionaliseren. Daar heeft niet alleen de verpleegkundige in kwestie wat aan, maar ook het team, de leidinggevende en zelfs het ziekenhuis. De win-win-situatie is dan vele malen groter.’ Janneke van der Stap, senior verpleegkundige longafdeling in het UMC Utrecht is het met haar eens. ‘Eerlijk gezegd zie ik geen heil in die CareMiles. Laten we eerst eens leren elkaar meer complimenten te geven, in plaats van meteen te strooien met cadeaus. Bovendien, wil je verpleegkundigen die werken voor een iPad of verpleegkundigen die kwaliteit van zorg nastreven? Persoonlijk haal ik meer waardering uit een compliment. Daar kan ik maandenlang op teren.’

Bron: Nursing

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen