Checklist zorgt voor betere voorbereiding hartcatheterisaties

De hartcatheterisatiekamers werken sinds 1 februari met een checklist voor elke patient: de HCK-pass. Verpleegkundigen en artsen weten daardoor beter of een patient optimaal is voorbereid op een ingreep. “Uiteindelijk komt dit ten goede aan de kwaliteit van de zorg”, stelt interventiecardioloog Koen Marques.

‘In 2010 hebben we de hartcatheterisatiekamers (HCK) verbouwd”, legt Koen Marques uit. “Sindsdien werken we in een semi-operatiestructuur met sluizen en strengere hygieneregels. Voor ‘gewone’ operaties’ bestaat al langer een passport-systeem, dus we vonden dat we met een eigen checklist moesten komen. Uit oogpunt van kwaliteit streven we met de HCK-pass naar een uniforme en gedegen voorbereiding voor elke ingreep. Voorheen gebeurde het een enkele keer toch dat een patient onvoldoende voorbereid op de catkamer kwam en onverrichter zake weer terug moest keren. Dat is niet alleen vervelend voor de patient, maar ook voor de moeite en tijd die het team er al in heeft gestoken.”

Afvinken
Sinds 1 februari gebruiken artsen en verpleegkundigen de HCK-pass. Op deze checklist vinken zij voorafgaand aan een ingreep alle stappen af die een patient moet hebben doorlopen. Petra van Dongen, teamleider HCK: “Is er bijvoorbeeld een hartfilmpje gemaakt?  Zijn alle materialen aanwezig om de ingreep goed uit te voeren?  En ook: is de patient voldoende op de hoogte van de aard van de ingreep?  In elk stadium hebben we controlemomenten ingebouwd.
Iedereen weet beter wat van hem verlangd wordt op welk moment. Eerste doel is en blijft het vergroten van de patientveiligheid.”

Kwaliteit
De teamleider ervaart de invoering van de HCK-pass tot nu toe niet als een ingrijpende verandering. “Het zijn allemaal zaken die we bewust of onbewust al deden. Ik geloof dat iedereen het belang van de HCK-pass wel inziet, ik vind dat het soepel loopt.” Koen Marques is iets voorzichtiger. “Ik zie nog wel dat sommige mensen eraan moeten wennen, vooral omdat ze het idee hebben dat zo’n checklist extra tijd kost. Mijns inziens valt dat erg mee. Het is belangrijk dat mensen zich realiseren dat dit uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van de zorg. Niet voor niets zijn dit soort lijsten in veel landen al heel gebruikelijk.”

bron: VUmc

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen