De “zorg op afstand†of “beeldcontact†driehoek
ArrayIn de komende jaren zal het steeds belangrijker worden dat mantelzorgers en zorgverleners goed met elkaar samenwerken rondom de persoon die zij helpen. Vaak wordt ons dan gevraagd of beeldzorg voordelen heeft in die situatie. Wij denken uiteraard van wel en hieronder sommen wij wat voordelen op om dit ook aan te tonen.
Toepassing
Beeldzorg kan, mits goed toegepast, daadwerkelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het welzijn van de zorgontvanger. In de thuiszorg kan beeldzorg ingezet worden om de zogenaamde zorg driehoek namelijk, zorgverlener, zorgontvanger en mantelzorger te faciliteren. Nu nog vindt er vaak alleen maar ad hoc overleg plaats. Met beeldcontact kan er naast het regulieren bezoeken aan de zorgontvanger van zowel zorgverlener als mantelzorger, dagelijks overleg plaats vinden over de situatie van de zorgontvanger als dat nodig is. Dit stelt de zorgontvanger gerust en dat komt het welzijn van de zorgontvanger zeer ten goede.
Zorgontvanger
Veel zelfstandig wonende ouderen waarderen beeldcontact erg, de meest gehoorde waardering is dat zij zich veiliger voelen. Je kunt voor het slapen gaan nog altijd even contact opnemen met je mantelzorger of je zorgverlener zonder dat dit van deze partijen een onhaalbare inspanning vraagt, minder eenzaamheid is het gevolg. Zo kan er zorg op maat geleverd worden.
Minder bekende voordelen van beeldzorg zijn dat de client door beeldzorg langer zelfstandig kan blijven. Veel zaken kunnen gemakkelijker worden afgehandeld, zo kunnen afspraken met zorgverleners via een elektronische agenda worden ingevoerd en kan een kleine aandoening eerst eens worden beoordeeld door een arts, alvorens het nodig is dat de client naar de arts toe komt.
Zorgverlener
Afstanden en reistijden hoeven geen belemmering meer te zijn om direct als dit nodig blijkt te zijn, beeldcontact met elkaar te zoeken. Zo kunnen problemen in de kiem worden gesmoord en kan er direct actie volgen als dit nodig is. Hierdoor kan onnodig leed bij de zorgontvanger worden voorkomen.
Een drieweg beeldcontact, waar alle drie partijen aan deelnemen, geven de zorgontvanger het gevoel dat hij omringd wordt door zorg. Dat legt minder druk op de zorgverlener en verhoogd ook de kwaliteit van de geleverde zorg er zijn namelijk meer “contact momentenâ€. Dat maakt het werk van de zorgverlener ook leuker, hij of zij is namelijk doorgaans in het “vak†gegaan om mensen echt te helpen.
Zo ontstaat een “warme†omgeving rondom de zorgontvanger zonder dat dit organisatorisch voor de zorgverlener een onhaalbaar probleem op levert. Het efficient kunnen werken zorgt bij de zorgverlener dat een deel van de werkdruk kan worden wegenomen. Het gevoel dat je de hele dag bezig bent om “van hot naar haar†te rennen kan afnemen en er kan daadwerkelijk met elkaar meer worden gepresteerd dan zonder beeldcontact oplossing.
Mantelzorger
Veel sceptici van beeldzorg vragen ons, ja maar dan wordt het contact alleen maar versmald naar wat beeldcontact. Niets is minder waar, uit praktijk blijkt dat de “live†bezoeken meestal op peil blijven, maar dat de kwaliteit van de contacten toeneemt. Beeldcontact wordt minstens zo belangrijk ervaren als live contact.
Ook voor de mantelzorger neemt de druk af, er ontstaat meer het gevoel dat je echt iedere dag even iets kan bijdrage om de zorgontvanger zich beter te laten voelen, want laten we nou eerlijk zijn, iedereen kan het toch wel plannen om iedere dag even 10 minuten beeldcontact te maken met diegene waar je om geeft?
Frank Lind, is directeur van “Het Nieuwe Zorgen†een organisatie die zich tot doel heeft gesteld beeldzorg verder te verspreiden en bekend te maken aan de zorgprofessionals.