Clienten zeer tevreden over de Wmo-voorzieningen
ArrayClienten uit Wijk bij Duurstede zijn zeer tevreden over de geboden ondersteuning en diensten in het kader van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Dit blijkt uit het onlangs gehouden onderzoek dat is uitgevoerd door het onderzoeksbureau SGBO. Ieder jaar wordt onderzocht hoe tevreden clienten zijn over de uitvoering van de Wmo. Op deze manier wordt duidelijk wat er goed gaat en of er nog verbeterpunten zijn.
De gebruikers van de Wmo geven gemiddeld een 8,0 als cijfer voor de geboden dienstverlening. Clienten die via het Wmo-loket een aanvraag hebben gedaan voor een Wmo-voorziening (zoals huishoudelijke hulp of regiotaxi) of hulpmiddel (zoals een scootmobiel) zijn zowel zeer tevreden over de aanvraagprocedure als over de geboden ondersteuning. De wachttijd is kort en er wordt goed naar de situatie van de client gekeken. Zoals naar wat de client zelf kan, maar ook wat zijn of haar sociale omgeving kan organiseren aan ondersteuning.
Als punt van aandacht blijkt uit het onderzoek de toegankelijkheid van openbare ruimten en gebouwen. De gemeente wil met de eigenaren van deze gebouwen nog eens bekijken of het bestaande beleid hierop nog verbeterd kan worden.
Na de vakantieperiode zijn de resultaten vanuit de Wmo benchmark bekend. Duidelijk wordt dan hoe de Wmo in brede zin functioneert en wordt een vergelijking gemaakt met andere gemeenten.