Rokers onthouden plaatjes op pakjes beter

Array

Rokers kunnen zich waarschuwingen op sigarettenpakjes beter herinneren in de vorm van plaatjes dan als tekst. Andrew Strasser (University of Pennsylvania) en collega’s onderzochten hoe rokers naar waarschuwingen op sigarettenpakjes kijken en of zij deze informatie onthouden (Am J Prev Med. 2012;43:41-7).

In de studie keek de helft van 200 rokers 30 seconden naar een pakje met een waarschuwend plaatje. De andere helft kreeg een halve minuut de tijd om het pakje met waarschuwingstekst te bestuderen. Speciale software registreerde waar de blik van de roker het langst naar uitging. Na het bestuderen van het etiket stelden de onderzoekers hen enkele vragen. Als laatste vroegen zij de rokers de waarschuwing te reproduceren.

De aandacht van de rokers ging sneller uit naar het waarschuwingsplaatje dan naar de tekst. Zij keken ook langer naar het plaatje (11,1 seconden) dan naar de tekst (8,2 seconden). Slechts 50% van de rokers kon zich de tekstuele mededeling herinneren. De visuele waarschuwing stond bij 83% van de rokers in het geheugen gegrift.

De auteurs suggereren dat kleur, lettertype, grootte en plek van plaatsing van het label ook een rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van nieuwe waarschuwingsetiketten. Of meer rokers besluiten te stoppen door het aanpassen van de labels is niet bekend.

Bron: NTvG/(Bijdrage: Christel van Dongen.)

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen