Consumenten zien marktkansen voor deels duurzame voedselproducten
ArrayUit onderzoek van LEI Wageningen UR onder circa 1000 Nederlanders blijkt dat consumenten de komst van deels duurzame voedingsproducten waarderen; 76% van de respondenten geeft deze producten een 7 of hoger. ‘Bereid met’-producten zijn met name aantrekkelijk voor consumenten die een eerste stap naar meer duurzaamheid willen maken.
Vaak zijn voedselproducten samengesteld uit verschillende ingredienten, bijvoorbeeld een pizza of (koelverse) maaltijden. Soms zijn niet alle afzonderlijke ingredienten volledig duurzaam geproduceerd, maar bestaan de producten wel grotendeels uit duurzame ingredienten: de zogenaamde ‘bereid met’-producten. Consumenten denken bij ‘bereid met’-producten vooral aan ‘gezond’, ‘duurzaam’, ‘biologisch’ en ‘milieuvriendelijk’ en gaan er vanuit dat dan wel minimaal 50% van de ingredienten duurzaam is. Daarbij geldt: hoe meer, hoe beter.
De consumenten positioneren de producten tussen reguliere producten en duurzame en biologische producten in. Voor biologisch geldt dat het onderscheid met biologische producten wel helder moet zijn (en blijven) voor consumenten.
EU-wetgeving staat de productie en afzet van producten bereid met biologische ingredienten toe, maar beperkt de communicatiemogelijkheden hierover. Zo mag niet op de voorkant van een product vermeld worden dat het product bereid is met biologische ingredienten. De meeste consumenten vinden dat dit wel op de voorkant gecommuniceerd mag worden, zolang duidelijk is dat het afwijkt van reguliere biologische producten.
Dit zijn de resultaten van een onderzoek waarin LEI Wageningen UR eerst gesproken heeft met een selectie van stedelijke consumenten. Daarna zijn de resultaten breed
getoetst bij bijna 1000 Nederlanders.