DNA test voor kleur haar en ogen nu beschikbaar

Nieuwe test combineert haar- en oogkleur
Oogkleur en haarkleur van een onbekend persoon kunnen nu op basis van DNA worden voorspeld. Wetenschappers van het Erasmus MC hebben in samenwerking met Poolse en Griekse collega’s het eerste DNA testsysteem ontwikkeld dat de haarkleur kan voorspellen en tegelijkertijd ook de oogkleur. Hun bevindingen zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Forensic Science International: Genetics.

Het opsporen van daders die niet bekend zijn bij de autoriteiten blijft een voortdurende uitdaging voor politieonderzoek omdat deze doorgaans niet kunnen worden geïdentificeerd met behulp van DNA profielen. Het voorspellen van uiterlijk zichtbare kenmerken met DNA kan nuttige aanwijzingen opleveren voor politieonderzoek in die gevallen waarbij er  nog geen verdachten zijn. Dit maakt het mogelijk te concentreren op een groep met het meest waarschijnlijke uiterlijk, in plaats van op de veel grotere groep van alle mogelijke verdachten.

Onderzoekers van de afdeling Forensische Moleculaire Biologie van het Erasmus MC lopen voorop in het onderzoek naar de genetische basis van het menselijk uiterlijk, inclusief de kleur van haar en ogen. Eerder ontwikkelden zij het IrisPlex testsysteem voor het voorspellen van oogkleur op basis van DNA en onlangs toonden zij aan dat ook haarkleur voorspelbaar is met DNA. Nu hebben zij een DNA testsysteem ontwikkeld voor de gelijktijdige voorspelling van de kleur van het haar en de ogen. Naar verwachting zal dit testsysteem zijn nut bewijzen door het opleveren van nieuwe aanwijzingen in cold cases, alsook het identificeren van vermiste personen.

Prof.dr. Manfred Kayser leidt onderzoek: “Het nieuwe HIrisPlex testsysteem die we hebben ontwikkeld bevat de 24 DNA-markers die momenteel het beste in staat zijn de kleur van het haar en de ogen te voorspellen. Bij het ontwerp hebben we ervoor gezorgd dat de test aan de uitdagingen van forensische DNA analyse tegemoet komt, zoals kleine hoeveelheden materiaal. De testsysteem is zeer gevoelig en zal bij DNA hoeveelheden die zelfs lager zijn dan normaal gebruikt wordt voor forensische DNA profilering, volledige resultaten produceren. Daarom geloven we dat het HIrisPlex testsysteem uiterst nuttig zal blijken bij geschikt forensisch onderzoek.”

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door subsidies verleend door het Nederlands Forensisch Instituut en het Netherlands Genomics Initiative (NGI) / Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van het Forensic Genomics Consortium Netherlands (FGCN).