Meer bekendheid over kinderen met specifieke taalstoornissen
ArrayPublicatie boek: ‘Kinderen met specifieke taalstoornissen. Behandelen en begeleiden in zorg en onderwijs’
Ongeveer 5% van de kinderen in Nederland heeft een specifieke taalstoornis. Toch zijn specifieke taalstoornissen nog relatief onbekend in Nederland, ook bij professionals. Nu verschijnt voor het eerst een praktisch handboek over dit onderwerp in het Nederlands. ‘Kinderen met specifieke taalstoornissen’ biedt de professional een theoretisch kader en praktische handvatten om deze kinderen te helpen.
Kinderen met een specifieke taalstoornis hebben problemen met communicatie, het begrijpen of produceren van taal. Dit herken je bijvoorbeeld aan het gebruik van korte zinnen, onverstaanbaar spreken, niet op woorden kunnen komen, geen gesprekje kunnen voeren. Soms wordt de problematiek van een specifieke taalstoornis zelfs aangezien voor autisme. Daardoor ontvangen kinderen soms een behandeling die niet goed aansluit op hun stoornis. Het is mede daarom van belang dat specifieke taalstoornissen meer bekendheid krijgen.
Er bestaan verschillende termen voor kinderen met taalstoornissen, maar een duidelijke afbakening van de problematiek was er tot op heden niet. In het boek ‘Kinderen met specifieke taalstoornissen’ kaderen de samenstellers de problematiek in en geven zij inzicht in de bijbehorende symptomen en de consequenties van de stoornis voor andere ontwikkelingsgebieden. Daarbij sluiten zij aan bij internationaal gehanteerde standaarden.
Naast een duidelijke afbakening van de stoornis wordt ook ingegaan op de behandeling en begeleiding ervan. Hulp moet zowel gericht zijn op de taalontwikkeling als op andere ontwikkelingsgebieden die ermee samenhangen. Verschillende interventies komen in het boek aan bod. Daarnaast vormt ook een bewuste voorbeeldrol van de professional en de naasten van het kind een belangrijke factor op weg naar verbetering. In een apart hoofdstuk wordt het belang van samenwerking tussen de professional en de ouders belicht.
Het boek is bedoeld voor professionals in onderwijs en zorg die werken met kinderen met specifieke taalstoornissen, zoals leerkrachten en pedagogisch begeleiders maar ook ouderbegeleiders en gedragskundigen. Het boek is geschreven vanuit de klinische praktijk. Praktische ervaringskennis is onderbouwd met relevante en recente vakliteratuur.
Bestellen
Het boek is te bestellen via de webshop van Kentalis. Op 26 september wordt een speciaal seminar gehouden waarbij de auteurs nadere toelichting geven op de theorie en praktijk van specifieke taalstoornissen. Meer informatie over het seminar is hier te vinden.
Over Kentalis-boekenreeks
Kinderen met specifieke taalstoornissen is het zesde boek in de Kentalis-reeks van uitgeverij Acco. Eerder verschenen boeken over onderwerpen als autisme en doofheid, meertalige opvoeding bij een auditatief/communicatieve beperking, peuters met spraak- en taalproblemen. Al deze boeken zijn te verkrijgen via de webshop van Kentalis.
bron: Kentalis