Stichting Tinkerbell helpt patiënten een evenwaardige positie in de spreekkamer in te nemen
ArrayDe Stichting Tinkerbell Patientencoach uit Zwolle is gisteren bij de uitreiking van de Nationale Zorgjaarprijzen uitgeroepen tot beste patienten-initiatief.
Stichting Tinkerbell helpt patienten een evenwaardige positie in te nemen in de spreekkamer bij de arts. Via een aantal begeleidingen door speciaal opgeleide coaches, leert een patient  hoe deze, in een deels afhankelijke positie en een leven dat op zijn kop staat door soms ernstige ziekte, toch de antwoorden krijgt op de voor hem of haar belangrijke vragen en daarmee dus op een evenwaardige manier met de arts keuzes kan maken over behandelingen.
Sinds de oprichting van de stichting in 2009 is in samenwerking met de Hogeschool Windesheim en een aantal ziekenhuizen onderzoek gedaan naar de werking van de methode van de Stichting Tinkerbell in patientencoaching  en naar welke factoren daarin bevorderend of belemmerend werken.  In het vervolg op de positieve resultaten van een eerdere pilotstudie staat er nu een groter onderzoek in de steigers. Dit keer richt het onderzoek zich op  de groep oudere borstkanker patienten.  Samenwerkingspartners zijn het lectoraat ouderenzorg van Windesheim en de Isalaklinieken in Zwolle. In september valt een besluit over een subsidieaanvraag bij Pink Ribbon voor dit onderzoek.
Zorgverzekeraar Kiemer is tot nu toe de enige verzekeraar die de patientencoaching van Stichting Tinkerbell vergoedt aan haar verzekerden.
In lijn met de aanbevelingen van Ab Klink geeft St. Tinkerbell vorm aan gerichte aandacht in het gesprek tussen arts en patient. Tinkerbell wil aan deze ontwikkeling bijdragen door patienten in staat te stellen dat gesprek op een evenwaardige manier te laten plaatsvinden, opdat de beste keuzes gemaakt worden.
Bron: Stichting Tinkerbell