Nieuwe wervingscampagne UMC Utrecht

Array

Een baan van betekenis in de gezondheidszorg. Zorgen voor andere mensen. Veel Nederlanders zouden het best willen, maar zetten de stap uiteindelijk toch niet. Het UMC Utrecht lanceert daarom op 15 oktober een campagne rondom een bijzondere carriere-overstapservice: Het witte stemmetje.

“Het witte stemmetje is het stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat je eigenlijk best in de zorg zou willen werken”, vertelt Nicole Lisman, hoofd Werving & Werkwinkel. “En het mooie is: dat stemmetje gaat je nu ook praktisch op weg helpen.” Het UMC Utrecht wil niet alleen laten zien hoe aantrekkelijk het werk is, maar wil geinteresseerden ook praktisch op weg helpen met relevante informatie. “Zo willen we potentiele collega’s helpen hun rol in de gezondheidszorg te ontdekken. Welke functie past bij ze? Verpleegkundige, radiotherapeutisch laborant, anesthesiemedewerker? Veel mensen hebben namelijk geen idee waar te beginnen. Of hoe ze het aan moeten pakken als ze een andere opleiding willen volgen. Op al dat soort vragen geven we antwoord op de site www.wittestemmetje.nl die op 15 oktober live gaat. Zie het als een carriere-overstapservice, die je meteen op weg helpt naar een beroep met toekomst binnen de gezondheidszorg. De stem van je geweten praat dus niet alleen, maar biedt ook praktische informatie.”

Nieuw potentieel
Het blijft lastig om gespecialiseerd personeel te vinden. De Nederlandse bevolking wordt ouder, waardoor meer mensen een beroep doen op de zorg. Bovendien vergrijst de beroepsbevolking zelf. Het is belangrijk dat het UMC Utrecht daarom ook in de toekomst verzekerd is van voldoende gekwalificeerd personeel. “Wij denken dat daar potentieel voor is”, vertelt Lisman. “We weten dat er in Nederland mensen zijn die een overstap naar de zorg overwegen. Ze zitten nu voor hun gevoel in een verkeerde baan waarin ze te weinig voor andere mensen kunnen betekenen. Zingeving wordt steeds belangrijker. Een andere reden is dat mensen door de huidige economische situatie niet aan leuk werk kunnen komen. Die mensen biedt het witte stemmetje een service met handvatten hoe je kunt overstappen.”

Campagne
De campagne rondom het witte stemmetje start op 15 oktober. Om mensen met de carriere-overstapservice te laten kennismaken, worden abri’s ingezet, waarvan sommige de voorbijgangers daadwerkelijk iets in hun oor fluisteren. Daarnaast komt het witte stemmetje tot leven in advertenties, in bioscoopreclame en online op wittestemmetje.nl.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen