Het Vinkje maakt gezonder eten eenvoudiger

Uitgebreide campagne brengt het Vinkje onder aandacht van consumenten
Het Vinkje, de opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn, staat vanaf vandaag voor het eerst in de schijnwerpers. Een uitgebreide campagne op onder meer televisie, in bladen en op internet brengt het Vinkje onder de aandacht van de consument. Het Vinkje wordt daarmee hét hulpmiddel om gezonder te kiezen en eten.

De campagne loopt de komende maanden en bestaat onder meer uit een televisiecommercial en advertenties in bladen als Libelle, Vrouw en Veronica Magazine. Daarnaast is de website volledig in lijn met de campagne en zorgen veel bedrijven die het Vinkje actief gebruiken voor nog meer bekendheid. Op de winkelvloer, in retailmagazines en op internet is het Vinkje nauwelijks te missen.

“Ik vind het geweldig dat zo veel supermarkten meedoen met de campagne. De communicatie op de winkelvloer, op televisie en in bladen versterken elkaar optimaal”, aldus Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust. Zij is ervan overtuigd dat de campagne de werking van het Vinkje goed uitlegt. Speciale aandacht gaat uit naar het duale karakter; het Vinkje heeft een groene en blauwe verschijningsvorm.

Twee Vinkjes
Het groene Vinkje staat op producten uit de Schijf van Vijf met minder verzadigd vet, suiker en/ of zout. Deze producten met belangrijke voedingsstoffen, zoals zuivel, groenten en fruit, zijn de basis voor dagelijkse voeding. Voorbeelden van producten met het groene Vinkje zijn: volkorenbrood met minder zout en voldoende vezel, magere kaas met weinig verzadigd vet en vers fruit zonder toegevoegd suiker.

Naast het groene Vinkje is er nog een tweede variant in omloop: het blauwe Vinkje. Dit staat op producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren, waaronder frisdranken, soepen, snacks en sauzen. In vergelijking tot veel andere producten uit dezelfde productgroep bevatten deze producten minder verzadigd vet, toegevoegd suiker, energie en/ of zout. Het blauwe Vinkje staat dus ook voor een betere keuze binnen een productgroep.

Gezonder kiezen
Het Vinkje is een samensmelting van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn. Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie draagt zorg voor de criteria waaraan producten met het Vinkje moeten voldoen. Niet ieder product kan dus zomaar het Vinkje dragen. Zo’n honderd bedrijven uit de voedingsindustrie, foodservice en retail hebben samen duizenden producten met het Vinkje op de markt gebracht.

“Het Vinkje helpt mensen die snel een gezondere keuze willen maken. Daar hebben veel consumenten ook behoefte aan, blijkt uit onderzoek. Het Voedingscentrum is er trots op om aan zo’n breed initiatief een bijdrage te leveren,” zegt Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum, de autoriteit op het gebied van gezondere, veilige en duurzamere voedselkeuzes, ondersteunt het Vinkje.