Social Media Monitor Zorg 2012: GGZ wel actief, interactie kan beter
Array
Van de 133 instellingen zijn 88 instellingen actief op Twitter. Dit maakt Twitter het meest gebruikte kanaal. Echter blijkt lang niet iedere instelling het gesprek met de patient aan te gaan. Dit is opvallend gezien het interactieve karakter van Twitter. In slechts een van de drie gevallen wordt er gereageerd op een mention of een tweet.
Na Twitter is Facebook het meest gebruikte kanaal, op de voet gevolgd door YouTube. Op deze kanalen zijn veel actieve accounts die professioneel zijn ingericht. Maar ook op deze kanalen moeten GGZ instellingen nog veel leren op het gebied van interactie met de patient. Google+ loopt als kanaal nog achter. Het aantal instellingen dat actief is ligt duidelijk lager en ook de activiteit op dit kanaal is beperkt.
Tussen de instellingen zijn grote verschillen zichtbaar. Altrecht Geestelijke Gezondheidszorg komt als winnaar naar voren. Zij zijn actief aanwezig op drie van de vier onderzochte kanalen en zoeken het gesprek met hun patienten op. De Pluryn Hoenderloo Groep (nummer twee) en De Hoop GGZ (nummer 3) lopen duidelijk voor op een groot deel van de instellingen.
Redmax adviseert en ondersteunt zorginstellingen bij de inzet van internettoepassingen in de marktbenadering en zorgverlening. Meer informatie over het onderzoek en Redmax vindt u op www.socialmediamonitorzorg.nl
Bron: Nieuwsbank.nl