In “Movember” laten mannen hun snor staan om geld in te zamelen voor prostaatkanker

Array

Elk jaar, in november, vraagt Movember aan mannen over de hele wereld om hun snor te laten staan met als doel geld in te zamelen en aandacht te vragen voor de gezondheidsproblemen van mannen, met name prostaatkanker.

Deelnemende mannen (Mo Bros) geven de gezondheid van de man een nieuw gezicht door 30 dagen lang als wandelende en pratende reclameborden te functioneren, waarbij ze met woord en daad aandacht vragen voor een thema waar vaak te weinig aandacht aan wordt besteed: de gezondheid van de man. Meer bewustzijn en financiele middelen zijn in Nederland hard nodig, want:

  • Elke 3,5 uur sterft in Nederland een man aan prostaatkanker
  • In Nederland is prostaatkanker bij mannen de meest voorkomende kanker
  • In Nederland krijgen jaarlijks ruim 10.000 mannen te horen dat ze prostaatkanker hebben, wat neerkomt op 28 gevallen per dag
  • In Nederland sterven elk jaar ruim 2500 mannen aan prostaatkanker
  • In Nederland leven 66.000 mannen met prostaatkanker

Het geld dat in Nederland wordt ingezameld, wordt gebruikt voor prostaatkankeronderzoek door het Nederlands Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis (NKI-AVL) en onderzoek in Europa ter ondersteuning van ons Internationaal Actieplan.

GEZONDHEIDSPARTNER
Een van de redenen waarom Movember zo’n succes is, is onze relatie met onze gezondheidspartners. Deze zijn onmisbaar.

Dankzij onze gezondheidspartners komen de inspanningen van de Movember-community tot leven. Elk van onze internationale partners is een partner in de ware betekenis van het woord en wij investeren veel tijd en moeite in het opbouwen van goede, solide werkrelaties.
Daarom is de selectie van partners een buitengewoon belangrijke verantwoordelijkheid, die wij zeer serieus nemen. In elk land gaat Movember partnerschappen aan met liefdadige instellingen met een goede staat van dienst wat betreft het omzetten van ingezameld geld in tastbare resultaten.
Indien je vragen hebt over prostaatkanker kun je contact opnemen met het Voorlichtingscentrum van het NKI-AVL via  het telefoonnummer 020 512 29 91. Voor meer informatie over deze ziekte kun je ook surfen naar www.kwfkankerbestrijding.nl.

In Nederland hebben we een partnerschap met het NKI-AVL, wat inhoudt dat alle donaties aan Movember rechtstreeks ten goede komen aan het NKI-AVL Fonds, partner van KWF Kankerbestrijding, voor het prostaatkankeronderzoek. Het NKI-AVL bestaat uit het Nederlands Kanker Instituut (NKI), een centrum voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker, en het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL), een oncologisch ziekenhuis. Aangezien het NKI onder één dak zit met het AVL, is het mogelijk om onderzoeksresultaten direct te implementeren in (verbeterde) behandelmethoden voor patienten.
Voor meer informatie over het NKI-AVL surf naar http://www.nki.nl

INTERNATIONAAL ACTIEPLAN
De visie van Movember is om een blijvende impact maken op de gezondheid van de man. Daarom heeft Movember een Internationaal Actieplan opgesteld, dat als doel heeft onderzoek op het gebied van prostaatkanker te versnellen door internationale samenwerking.

Het Internationaal Actieplan van Movember bestaat momenteel uit twee onderdelen:

1. Een jaarlijks internationaal onderzoeksproject op samenwerkingsbasis
Het doel van het internationale onderzoeksproject op samenwerkingsbasis is om door middel van
samenwerking sneller antwoorden te vinden op een aantal voor dat jaar geselecteerde wetenschappelijke vraagstukken. Wij zijn ervan overtuigd dat als de beste onderzoekers ter wereld samen aan de grootste uitdagingen werken, er doorbraken worden gerealiseerd waarvan alle mannen met prostaatkanker profiteren. Daarnaast denken wij dat innovatie en het delen van kennis sneller te realiseren zijn met onderzoek door teams op basis van internationale samenwerking dan met onderzoek op nationaal niveau.

Elk jaar komt het Internationaal Wetenschappelijk Comité van Movember samen om vast te stellen welk belangrijk onderzoeksgebied het meest gebaat zou zijn bij internationale samenwerking. Nadat dit onderzoeksgebied is goedgekeurd door het bestuur van Movember worden de beste prostaatkankeronderzoekers ter wereld bijeengebracht en ontvangen zij middelen om samen dat vraagstuk te beantwoorden.

2. Promoveo – een platform voor de uitwisseling van kennis over prostaatkanker
Movember werkt aan een wereldwijde online community voor onderzoekers, clinici en organisaties die actief zijn op het gebied van prostaatkanker, genaamd Promoveo. Promoveo lijkt op LinkedIn, maar dan met prostaatkankeronderzoek als thema. Leden kunnen er ideeen uitwisselen, opzoeken wat voor onderzoeksfaciliteiten er in andere landen beschikbaar zijn, berichten plaatsen om de discussie op gang te brengen en contact leggen met andere onderzoekers uit de hele wereld om het proces te versnellen.

Promoveo komt uit het Latijn en betekent ‘vooruit bewegen, bereiken, verder komen, aan het licht brengen’. Ons streven is om een forum te creeren waarop informatie over prostaatkankeronderzoek vrij kan worden uitgewisseld om sneller tot resultaten te komen. De mogelijkheden zijn ongekend als prostaatkankeronderzoekers in Nederland bijvoorbeeld contact kunnen leggen met andere onderzoekers op dat gebied in Finland, Canada, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Brazilie, omdat zij zo efficient kennis en middelen kunnen delen.
In 2003 lieten mannen in Australie voor het eerst hun snor staan voor Movember. Sindsdien heeft de gezondheidsboodschap van Movember steeds meer mensen over de hele wereld bereikt.

‘Movember’ kreeg de afgelopen jaren ook voet aan de grond in Nederland. Het idee is dat de mannen hun snor, al dan niet getrimd, laten staan op een verder gladgeschoren gezicht. Zo zamelen ze geld in van sponsors voor onderzoek naar prostaatkanker.

In Nederland hebben zich 2500 mannen officieel geregistreerd op een speciale internetsite. Samen zijn zij goed voor een bedrag van 16.245 euro. Wereldwijd doen er bijna 430.000 mannen mee, waardoor een totaalbedrag van 3,7 miljoen euro wordt opgehaald.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen