Zorgkantoren moeten beter controleren
ArrayToezichthouder wil meer bevoegdheden om zorgkantoren aan te pakken
Zorgkantoren moeten hun controles verbeteren, zo stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar rapport `Uitvoering AWBZ 2011′. Zo moeten vrijwel alle zorgkantoren beter nagaan of de gedeclareerde zorg ook daadwerkelijk geleverd is. Ook moeten zij misbruik en oneigenlijk gebruik van zorggelden steviger aanpakken. De zorgautoriteit wil meer handhavingsinstrumenten in kunnen zetten als deze punten niet verbeteren.
De NZa ziet al een paar jaar dat zorgkantoren op bepaalde punten beter moeten presteren dan ze nu doen en spreekt hen daarop aan. In het onderzoek naar de prestaties van de zorgkantoren in 2011 blijkt dat sommige zorgkantoren opnieuw op onderdelen onder de maat presteren. Zo controleren zij niet genoeg of de zorg daadwerkelijk geleverd is. Ook pakken nog niet alle zorgkantoren misbruik en oneigenlijk gebruik van zorggelden goed aan. De NZa wil, nu er steeds verbeterpunten blijven, ook andere maatregelen kunnen opleggen aan zorgkantoren om ervoor te zorgen dat de komende jaren de AWBZ goed uitgevoerd wordt. Hiervoor is een technische aanpassing van de wet nodig, een voorstel hiervoor ligt bij de wetgevers.
De behoeften en wensen van clienten moeten centraal staan in de werkzaamheden van het zorgkantoor. Ten opzichte van het voorgaande jaar maken de zorgkantoren in 2011 meer werk van het inzichtelijk krijgen van wachtlijsten van zorgaanbieders en betrekken zij clientenorganisaties meer bij het inkoopbeleid. Ook worden klachten beter afgehandeld. Wel moet de informatievoorziening aan clienten nog verder verbeteren. De zorgkantoren moeten een actuele wachtlijst bijhouden en publiceren. Ook ontbreken bij sommige zorgkantoren nog goede crisisprotocollen.
Bij de uitvoering van de AWBZ komt het zorgkantoor DSW als `best practice’ naar voren. DSW heeft twee jaar op rij het volledige aantal punten gescoord. Het zorgkantoor dat onderaan de lijst staat is Salland. Daarnaast komen uit het onderzoek zeven zorgkantoren die op onderdelen een `best practice’ hebben getoond en daarmee als voorbeeld kunnen dienen voor de sector.
De NZa constateert verder dat de administratieve organisatie en interne beheersing bij het CAK onvoldoende is. De NZa heeft het CAK een aanwijzing gegeven om haar organisatie op orde te brengen. De NZa blijft dit kritisch volgen.
bron: NZa