Vertrouwen in Nederlandse ziekenhuizen gedaald

Array

Pointing fingerHet vertrouwen van patienten in Nederlandse ziekenhuizen is gedaald door de recente publiciteit over fouten en problemen in de zorg. Dat vindt 58% van de deelnemers aan een enquete van het discussieprogramma Debat op 2 (KRO/NCRV) en de patientenfederatie NPCF onder ruim 5000 respondenten.

Structureel fouten
Tweederde (67%) van de respondenten is het eens met de stelling dat er in de meeste Nederlandse ziekenhuizen structureel fouten worden gemaakt. Bijna de helft van de deelnemers denkt dat er in ziekenhuizen te weinig gebeurt om fouten te voorkomen. “Een goede arts-patientrelatie begint bij vertrouwen,” reageert Wilna Wind, directeur van patientenfederatie NPCF. “Na de recente berichten was het misschien wel te verwachten dat het vertrouwen in de ziekenhuiszorg een deuk heeft opgelopen. Maar dan nog zijn deze cijfers stevig.”

Imagoschade
Deelnemers aan de enquete geven ook aan dat ziekenhuizen meer openheid zouden moeten geven over fouten en problemen. Ze moeten zelfs altijd openheid geven, zegt 76%. Dat er van die openheid in de praktijk niet altijd sprake is komt volgens 86% van de deelnemers vanwege de angst voor
imagoschade.

Geen inzicht in kwaliteit
Mensen geven in de enquete ook aan dat ze kritischer zijn geworden in het maken van een keuze voor een dokter of ziekenhuis. Wilna Wind: “Dat is op zichzelf een goede ontwikkeling. De zorg in Nederland is in principe goed, alleen de kwaliteitsverschillen zijn soms heel groot. Dat is de
afgelopen weken maar weer gebleken. Het probleem is wel dat die verschillen totaal niet inzichtelijk zijn. Patienten hebben nog geen toegang tot informatie over kwaliteit. Dat is onhoudbaar.”

Geen goede nazorg
Ook zeggen de deelnemers dat de opvang en nazorg moet verbeteren op het moment dat er iets misgaat. 53% van mensen die het afgelopen jaar hebben meegemaakt dat er iets misging, is niet begeleid of opgevangen. In de meeste gevallen werd geen excuus aangeboden, werd het incident niet met de slachtoffers besproken en wilden zorgverleners niet luisteren. 18% van de mensen die een incident hadden meegemaakt diende een klacht in. Bij de helft van deze mensen werd de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld. “We lezen uit de verhalen van mensen dat mensen gewoon goede opvang willen.

Een gesprek, excuses, niet het onderste uit de kan. Een groot percentage van de mensen geeft aan niet eens een klachtenprocedure in te gaan. En dat is een teken aan de wand. Ook voor deze mensen moet de opvang uitstekend zijn. En dat is het nog lang niet.”

Debat op 2
Vanavond om 21.15 uur vindt in het discussieprogramma Debat op 2 (KRO/NCRV) een debat plaats over het vertrouwen dat patienten hebben in de Nederlandse ziekenhuizen. Deelnemers aan het debat zijn onder andere ziekenhuisbestuurders, artsen en patienten bij wie het in het afgelopen jaar mis is gegaan bij een ziekenhuisbezoek.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen