48% ervaart onnodige zorg
ArrayOnterechte consulten en verwijzingen. Dubbele onderzoeken en foto’s. Medicijnen die worden verstrekt maar niet gebruikt. 48% van de mensen die zich meldden bij het Meldpunt Besparingen in de zorg heeft ervaring met dit soort onnodige diensten of handelingen. Het Meldpunt is ingericht door de vier landelijke patiëntenkoepels die zich zorgen maken over de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in de zorg. De organisaties willen dat eerst de verspilling van zorgeuro’s wordt aangepakt, in plaats van dat het kabinet begint met snijden in het basispakket. De patiëntenorganisaties riepen mensen op om mee te denken, en ruim 2500 mensen gaven daaraan gehoor.
Van de ene dokter naar de andere en weer terug
Uit de meldingen blijkt dat bijna de helft van de mensen te maken heeft met onnodige zorg. Zo liet 28,5% weten ervaring te hebben met overbodige of onnodig dure medicijnen. 13% moest onnodig terugkomen bij een dokter, en ruim 12% ondervond verspilling omdat er opnieuw foto’s werden gemaakt, diagnoses dubbel worden gesteld en onderzoeken werden herhaald. Iemand meldt: “Voor andere pijnstilling moest ik eerst naar de pijnpoli, toen naar de neuroloog, toen naar de neurochirurg en weer terug naaar de pijnpoli, terwijl alle gegevens hetzelfde zijn gebleven en bij de artsen/ specialisten bekend zijn.”
Doosje van 100 voor 1 pleister
Naast het melden van ervaringen van verspilling, deden de deelnemers ook suggesties voor besparingen. 37% van de besparingsideeën heeft betrekking op medicijnen. Mensen vinden dat er onnodig vaak medicijnen worden weggegooid doordat deze in te grote hoeveelheden worden verstrekt. Soms zelfs ondanks dat patiënten aandringen op kleinere hoeveelheden. “Ik kreeg nieuwe medicijnen die waarschijnlijk heel vervelende bijwerkingen gingen geven. Ik kreeg ze toch voor drie maanden mee, in plaats van een maand proberen,” meldt iemand. Een andere deelnemer zegt: “Mijn zoontje gebruikt voor zijn nieraandoening 40 ml van een drankje dat maximaal een maand houdbaar is, maar we krijgen het steeds per 100 ml verstrekt. We gooien dus elke maand 50-70 ml weg!”. En een van de deelnemers had één neussondepleister nodig, en moest een doos van 100 afnemen. “Wat ik over had moest ik maar bewaren.”
Bestrijding fraude
Veelgenoemd zijn ook de voorstellen om fraude met declaraties tegen te gaan. Mensen stellen voor om declaraties via patiënten te laten verlopen, en om mensen beter inzicht te geven in het declaratieoverzicht. Ook meldt 14,1% van de deelnemers ideeën om efficiënter om te gaan met hulpmiddelen, bijvoorbeeld door ze te hergebruiken. Mensen vinden ook dat er geld bespaard kan worden als dokters beter luisteren naar patiënten en als de communicatie tussen zorgverleners verbetert. Een van de suggesties luidt: “Meer communicatie en meer luisteren naar een patiënt! Dit had de zorg alleen al op mij vele euro’s gescheeld en mij veel geld, pijn en ellende.”
1,5 miljard bezuinigen
De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, het Landelijk Platform GGz, Platform VG en patiëntenfederatie NPCF zijn het meldpunt Besparingen in de zorg in april gestart. De organisaties gebruiken de suggesties om input te leveren aan minister Schippers die eerder dit jaar de zorgpartijen opriep om met haar mee te denken over mogelijke bezuinigingen. Het kabinet wil alleen al op het basispakket 1,5 miljard euro bezuinigen. De patiëntenkoepels vinden dat onhaalbaar en niet nodig, en willen dat er eerst gekeken wordt hoe geld bespaard kan worden door ondoelmatigheden in de zorg te bestrijden. De 2552 suggesties die op het meldpunt zijn binnengekomen zijn zeer bruikbaar bij het opstellen van een definitief bezuinigingsplan, waarmee het patiëntenbelang gediend is, in plaats van dat het geschaad wordt.
Bijlagen:
- 130523_Rapport_Besparingen_in_
de_zorg.pdf - Website patientenfederatie NPCF
- Website CG-raad
- Website lpGGz
Bron: NPCF