48% ervaart onnodige zorg

Array

Onterechte consulten en verwijzingen. Dubbele onderzoeken en foto’s. Medicijnen die worden verstrekt maar niet gebruikt. 48% van de mensen die zich meldden bij het Meldpunt Besparingen in de zorg heeft ervaring met dit soort onnodige diensten of handelingen. Het Meldpunt is ingericht door de vier landelijke patiëntenkoepels die zich zorgen maken over de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in de zorg. De organisaties willen dat eerst de verspilling van zorgeuro’s wordt aangepakt, in plaats van dat het kabinet begint met snijden in het basispakket. De patiëntenorganisaties riepen mensen op om mee te denken, en ruim 2500 mensen gaven daaraan gehoor.

uzie arts dokter 2Van de ene dokter naar de andere en weer terug
Uit de meldingen blijkt dat bijna de helft van de mensen te maken heeft met onnodige zorg. Zo liet 28,5% weten ervaring te hebben met overbodige of onnodig dure medicijnen. 13% moest onnodig terugkomen bij een dokter, en ruim 12% ondervond verspilling omdat er opnieuw foto’s werden gemaakt, diagnoses dubbel worden gesteld en onderzoeken werden herhaald. Iemand meldt: “Voor andere pijnstilling moest ik eerst naar de pijnpoli, toen naar de neuroloog, toen naar de neurochirurg en weer terug naaar de pijnpoli, terwijl alle gegevens hetzelfde zijn gebleven en bij de artsen/ specialisten bekend zijn.”

Doosje van 100 voor 1 pleister
Naast het melden van ervaringen van verspilling, deden de deelnemers ook suggesties voor besparingen. 37% van de besparingsideeën heeft betrekking op medicijnen. Mensen vinden dat er onnodig vaak medicijnen worden weggegooid doordat deze in te grote hoeveelheden worden verstrekt. Soms zelfs ondanks dat patiënten aandringen op kleinere hoeveelheden. “Ik kreeg nieuwe medicijnen die waarschijnlijk heel vervelende bijwerkingen gingen geven. Ik kreeg ze toch voor drie maanden mee, in plaats van een maand proberen,” meldt iemand. Een andere deelnemer zegt: “Mijn zoontje gebruikt voor zijn nieraandoening 40 ml van een drankje dat maximaal een maand houdbaar is, maar we krijgen het steeds per 100 ml verstrekt. We gooien dus elke maand 50-70 ml weg!”. En een van de deelnemers had één neussondepleister nodig, en moest een doos van 100 afnemen. “Wat ik over had moest ik maar bewaren.”

Bestrijding fraude
Veelgenoemd zijn ook de voorstellen om fraude met declaraties tegen te gaan. Mensen stellen voor om declaraties via patiënten te laten verlopen, en om mensen beter inzicht te geven in het declaratieoverzicht. Ook meldt 14,1% van de deelnemers ideeën om efficiënter om te gaan met hulpmiddelen, bijvoorbeeld door ze te hergebruiken. Mensen vinden ook dat er geld bespaard kan worden als dokters beter luisteren naar patiënten en als de communicatie tussen zorgverleners verbetert. Een van de suggesties luidt: “Meer communicatie en meer luisteren naar een patiënt! Dit had de zorg alleen al op mij vele euro’s gescheeld en mij veel geld, pijn en ellende.”

1,5 miljard bezuinigen

De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, het Landelijk Platform GGz, Platform VG en patiëntenfederatie NPCF zijn het meldpunt Besparingen in de zorg in april gestart. De organisaties gebruiken de suggesties om input te leveren aan minister Schippers die eerder dit jaar de zorgpartijen opriep om met haar mee te denken over mogelijke bezuinigingen. Het kabinet wil alleen al op het basispakket 1,5 miljard euro bezuinigen. De patiëntenkoepels vinden dat onhaalbaar en niet nodig, en willen dat er eerst gekeken wordt hoe geld bespaard kan worden door ondoelmatigheden in de zorg te bestrijden. De 2552 suggesties die op het meldpunt zijn binnengekomen zijn zeer bruikbaar bij het opstellen van een definitief bezuinigingsplan, waarmee het patiëntenbelang gediend is, in plaats van dat het geschaad wordt.

Bijlagen:

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen