Geen onzinnige borstkankerawareness-acties op Facebook met vakantiebestemmingen AUB

0
1902

Heel veel vrouwen hebben momenteel een bijzondere onnadenkende statusupdate op een Facebookpagina’s met een vakantie. ‘Ik ga ….. dagen naar ……..staat er in op hun profiel. Opnieuw lijkt het er op alsof vrouwen ineens weer massaal besloten hebben om vrouwen met een borstkankerverleden te kwetsen met onnadenkendheid. Ik heb er al een aantal in mijn Facebooktijdlijn gezien waarvoor ik oprecht blij was dat ze zo’n mooi vakantievooruitzicht hadden, bleek het achteraf een actie te zijn voor awareness voor borstkanker. En daar heb ik moeite mee. Borstkanker is geen vakantie-uitje en je helpt er niemand mee die borstkanker heeft. Met dit soort awareness-acties gaan er nog steeds evenveel vrouwen dood aan borstkanker. En als je borstkanker hebt ben je er inderdaad even helemaal uit ja. Uit je dien, uit je werk, uit je gelukkige leven, uit je kracht en uit je hoop en als je pech hebt uit het leven gerukt!. Ook vorig jaar was er aandacht voor deze actie en was er ook een hoop kritiek in een artikel van HP De TIJD. Mijn oprechte vreugde voor iemand bleek dus een actie te zijn waar niemand iets meer opschiet. Cancer-sucks-breast-cancer-awareness

Okay pretty ladies, it’s that time of year again…support of Breast Cancer Awareness!! So we all remember last year’s game of writing your bra color as your status? Or the way we like to have our handbag handy?Last year, so many people took part that it made national news and the constant updating of status reminded everyone why we’re doing this and raise …awareness!! Do NOT tell any males what the statuses mean…keep them guessing!! And please copy and paste (in a message) this to all your female friends! It’s time to confuse the men again (not that it’s really that hard to do ;]) The idea is to choose the month you were born and the day you were born. Pass this on to the GIRLS ONLY and lets see how far it reaches around. The last one about the bra went around all over the world. Your status should say: “I am going to________________for___________ months.” The day you were born should be for how many months you are going. January–Mexico February– London March–Miami April?Dominican Republic May–France June– St Petersburg July–Austria August–Germany September–New York October – Amsterdam, November – Las Vegas, December – Alaska.
Het is niet duidelijk dat het om borstkanker gaat. Het levert geen geld op voor onderzoek en de vrouwen die het hebben gepost geven er blijk van erg weinig van wat borstkanker te begrijpen. En dus schiet deze campagne op alle vlakken haar doel voorbij. Vrouwen met borstkanker worden gekwetst en de vrouwen die de update plaatsen zijn niets wijzer geworden over borstkanker en hebben geen idee wat de gevolgen zijn.

Laat iedereen die hier aan mee doet en vakantieplannen als code posten, 1 euro doneren aan het KWF, dáár schieten borstkankerpatienten tenminste wat mee op……….

Dit is mijn vakantie update op Facebook: “Als gevolg van een onsmakelijke Facebook borstkanker campagne negeer ik de komende maanden alle vakantie-updates. Als jij een vakantie-update als awareness hebt geplaatst, bezoek eens een vrouw met borstkanker en help haar eens in de huishouding, met boodschappen doen, of ben er gewoon of doneer geld aan KWF!”

Janine Budding

Vorig artikelWiebe Draijer opent Academisch Jaar VU
Volgend artikelBurgemeesterselftal speelt benefiet voor de Leprastichting
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.