Jeroen Bosch Ziekenhuis looft opnieuw Nightingale-prijs uit

jeroen-boschziekenhuis1Op initiatief van de Cliëntenraad, looft het Jeroen Bosch Ziekenhuis voor de zevende keer de Nightingale-prijs uit voor de meest patiëntvriendelijke medewerker! Iedereen die werkzaam is binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis en die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor het welzijn van de patiënten, komt in aanmerking voor deze prijs. Patiënten en bezoekers worden van harte uitgenodigd kandidaten voor te dragen voor deze prijs. Iedereen die in contact is geweest met een buitengewoon patiëntvriendelijke JBZ-medewerker, kan deze voordragen voor de prijs.

De nominatie staat open voor artsen en verpleegkundigen, maar ook voor medewerkers die zich wat meer op afstand van de patiënt inzetten, zoals voedingsassistenten en laboratoriummedewerkers. Alle medewerkers maken evenveel kans, omdat niet het aantal handtekeningen, maar de reden van voordracht kan leiden tot de prijs. De Nightingale is een persoonlijke prijs en wordt niet uitgereikt aan een groep medewerkers of personen met een duobaan.

De prijs
De prijs bestaat uit de Nightingale-award en een dinerbon voor de medewerker zelf. Daarnaast mag de winnaar een bedrag van € 5.000,- op de eigen afdeling besteden aan verdere verbetering van de kwaliteit van de patiëntenzorg. Vorig jaar is de prijs gewonnen door zorgassistente Margreet Langenhuysen. Elke dag zorgt zij voor kleine extra’s die voor de patiënt het verschil maken. Als Nightingale is zij een inspiratiebron voor anderen.

Voordracht
Tot uiterlijk 1 december a.s. kunnen kandidaten worden voorgedragen voor deze Nightingale-prijs. Meer informatie en het voordrachtformulier vindt u op  www.jbz.nl. Ook kunt u bellen met  het secretariaat van de Cliëntenraad, tel. (073) 553 3197 of Bureau Patiëntencommunicatie, tel. (073) 553 2457.

Jury
Bij de beoordeling gaat de jury uit van een persoon die zich door het werk zichtbaar heeft onderscheiden op het gebied van de kwaliteit van zorg voor de patiënt. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

–       een bijzondere medische prestatie in het belang van de patiënt;

–       een organisatorische verbetering, waardoor de patiënt meer centraal komt te staan

–       een bestuurlijke prestatie op het gebied van patiëntenzorg;

–       andere waardevolle bijdragen voor de patiënten en het team waarin hij/zij werkzaam is

De voor te dragen persoon dient gerespecteerd te zijn in de werkomgeving vanwege zijn of haar patiëntvriendelijkheid. De jury bestaat uit drie leden van de Cliëntenraad, een lid van de Raad van Toezicht en twee onafhankelijke externen.