Patiënten en zorgverleners leren van elkaar via communicatiemethode

Array

praten-spraak-300x285Het Oncologisch centrum van Isala nam onlangs deel aan een Els-Borstgesprek. In een Els-Borstgesprek gaan kankerpatiënten en zorgverleners met behulp van een onafhankelijke gespreksleider met elkaar in gesprek, met als doel vanuit elkaars perspectief te kijken naar de communicatie. Het Els-Borstgesprek is een initiatief van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK). ‘Isala vindt het belangrijk dat patiënten de beste zorg krijgen. Dit gesprek heeft ons wederzijds begrip en verbeterpunten opgeleverd, zoals een verbeterpunt voor het benaderen van de patiënt. Het is erg belangrijk dat de patiënt eerst gezien en gehoord wordt voordat informatie uitgewisseld wordt. En dat begint bij het eerste contact’, aldus Erna Kist, regieverpleegkundige Maag-, darm- en leveroncologie.

Emotioneel gerichte communicatie
Vier artsen (een maag,- darm- en leverarts, chirurg, radiotherapeut en oncoloog), twee regieverpleegkundigen maag-, darm- en leveroncologie en een verpleegkundige chirurgie van Isala namen deel aan het Els-Borstgesprek. ‘Door het Els-Borstgesprek beseffen wij beter dat emotioneel gerichte communicatie een voorwaarde is voor patiënten om informatie te kunnen ontvangen. Door reflectie en feedback via deze Els-Borstgesprekken kunnen wij onze betrokkenheid bij de patiënt beter invullen’, vertelt Erna.

Voordeel voor patiënten
Patiënten hebben ook baat bij de Els-Borstgesprekken, geeft Miriam Majoor van het NFK aan: ‘Door het Els-Borstgesprek voelen patiënten zich sterker en zijn ze zelfbewuster in de relatie met hun zorgverlener. Ze vullen gedrag van hun arts minder snel in met vermeende bedoelingen. Ze zijn daardoor een betere gesprekpartner en kunnen beter meedenken als er keuzes moeten worden gemaakt in de behandeling.’

Joke Kramer kan dit bevestigen. Zij is naaste van een patiënt en nam onlangs deel aan het Els-Borstgesprek bij Isala: ‘Je kunt artsen en verpleegkundigen de ervaring vanuit de patiënt vertellen, zowel positief als negatief, dat is belangrijk. Ook voor onszelf zijn deze gesprekken zeer nuttig, omdat je meer inzicht krijgt in de werkwijze vanuit medisch perspectief.’

Els-Borst gesprekken
De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) voert Els-Borst gesprekken uit. Deze gesprekken zijn vernoemd naar oud-NFK-voorzitter dr. Els Borst-Eilers. Op haar initiatief werd deze communicatiemethode ontwikkeld en getest door de kankerpatiëntenorganisaties in samenwerking met het UMC Utrecht Cancer Center. Sinds 2013 maken de Els-Borstgesprekken onderdeel uit van de criteria van zorgverzekeraar Menzis voor het predicaat TopZorg darm- en prostaatkanker.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen