Oogfonds start campagne tegen oogbeschadiging tijdens wintersport

Array
Ogen zijn kwetsbaar en onvervangbaar. Steeds meer mensen in Nederland worden blind of slechtziend. Bij zeven op de tien mensen is dat te voorkomen. De ogen beschermen én oogziektes op tijd herkennen en behandelen is hiervoor van cruciaal belang. Daarom start het Oogfonds de publiekscampagne Oog voor bescherming. Doel van de campagne is om jong en oud te informeren over het belang van een goede bescherming van de ogen en tips te geven over hoe je je ogen kunt beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

Schadelijke UV-straling
De campagne start middenin het wintersportseizoen en adviseert wintersporters om de ogen te beschermen op de piste. In de bergen, en zeker in besneeuwde bergen is de UV-straling vaak tien keer zo sterk als in Nederland. Daarbij komt dat het sneeuwoppervlak een grote hoeveelheid UV-stralen weerkaatst.winter zonnebrilInmiddels is algemeen bekend dat teveel UV-straling schadelijk is voor de huid. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat ook de ogen goed beschermd moeten worden. Het dragen van de juiste ski-of zonnebril tijdens de wintersport is daarom erg belangrijk. Niet alleen wanneer de zon schijnt, maar ook tijdens bewolkte dagen. 50% van de UV-stralen dringt namelijk door het wolkendek heen.Vier tips voor het kiezen van de juiste ski- of zonnebril:
– Kies een bril die UV 400 gecertificeerd is of 100% UV-bescherming geeft. De glazen brokkelen het UV-licht dan grotendeels af.
– Kies een polariserende bril, deze neutraliseert hinderlijke schitteringen zoals de weerkaatsing van de zon op sneeuw.
– Kies een bril die voorkomt dat het UV-licht je ogen van boven, onder en via de zijkant kan bereiken.
– Kies een bril met glazen van onbreekbaar polycarbonaat zodat er bij een val geen scherven in je ogen kunnen komen.

Kijk voor meer tips op www.oogfonds.nl/wintersport.

Bron: Oogfonds
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen