Stichting Pink Ribbon hanteert nieuwe manier van financiering

Array

Stichting Pink Ribbon hanteert nieuwe manier van financiering: ruim 2 miljoen euro aan donaties uit 2013 NU al toegekend
Eind 2013 voerde Pink Ribbon een spraakmakende campagne om aandacht te vragen voor de 9 mensen die dagelijks in Nederland overlijden aan de gevolgen van borstkanker. De donaties die met deze campagne in de afgelopen vijf maanden zijn opgehaald, worden vandaag al aan zes wetenschappelijke onderzoeken en vier psychosociale projecten toegekend.

Personalized medicine
Pink Ribbon heeft vorig jaar wetenschappers opgeroepen om hun onderzoeksaanvragen in te dienen op twee onderzoeksgebieden: de behandeling van uitgezaaide borstkanker en het voorkomen van overbehandeling. Beide thema’s draaien om personalized medicine, een individuele behandeling op maat. Met deze twee thema’s verwachten we voor patiënten echt een verschil te kunnen maken, voor hun kwaliteit van leven én hun overlevingskansen.

Nieuwe manier van financieren: sneller onderzoek starten
Pink Ribbon directeur Susan Veenhoff: “Om ervoor te zorgen dat toegekend onderzoeksgeld niet onnodig lang op onze bankrekening ‘wacht’, én omdat we graag zien dat zoveel mogelijk onderzoekers met hun onderzoeken starten, kennen we onderzoekers vanaf dit jaar een gedeelte van hun onderzoeksgeld toe (50-70%). Een kinderlijk eenvoudige, maar zeer effectieve manier om meer projecten te kunnen laten starten. In deze financieringsronde betekent dit dat er zes wetenschappelijke projecten zullen starten in plaats van vier. Het resterende onderzoeksgeld halen wij gedurende het verloop van het onderzoek op.

Susan-Veenhoff-met-stapel-onderzoeken1Nieuwe tijdgeest: de patiënt denkt mee
De afgelopen jaren spelen patiënten een belangrijke rol binnen de Stichting. Daarom heeft Pink Ribbon een  Patiënten Advies Raad (PAR) opgericht, bestaande uit goedgeïnformeerde (ex-)borstkankerpatiënten. De PAR-leden hebben de onderzoeken beoordeeld op de impact voor de patiënt.

Uitvoerige procedure
De Stichting heeft meer dan 140 subsidieaanvragen ontvangen. Deze zijn beoordeeld door de Wetenschappelijke Advies Raad (WAR) en de Commissie Psychosociale Zorg (CPZ). De WAR is bij de keuze van het wetenschappelijk onderzoek ondersteund door internationale experts en de Patiënten Advies Raad. Op basis van strenge criteria zoals het innovatieniveau van het project, en de impact voor de borstkankerpatiënt, zijn uiteindelijk zes wetenschappelijke onderzoeken en vier psychosociale projecten uitgekozen.

 

Minder donaties, meer onderzoeken op de plank

Door lagere inkomsten in het afgelopen jaar, kan de Stichting minder onderzoeken financieren dan gewenst. Een aantal goedgekeurde onderzoeken wacht om die reden nog op financiering. De Stichting zal de komende maanden actief op zoek gaan naar fondsen voor deze onderzoeken. Er wordt gestart met het  werven van fondsen voor het onderzoek van Prof. dr. Sleijfer (Erasmus MC), gericht op het karakteriseren van circulerende tumorcellen waardoor mensen met uitgezaaide borstkanker een gerichtere behandeling en een betere prognose kunnen krijgen. Er is een aangrijpende videoclip gerealiseerd voor dit project, die op indringende wijze de gevolgen van borstkanker in beeld brengt: www.pinkribbon.nl/tijdvooronderzoek.

 

 

 

 

 

Over Stichting Pink Ribbon

Al 10 jaar vraagt Stichting Pink Ribbon aandacht voor borstkanker. Aandacht voor de borstkankerpatiënt die de juiste behandeling en optimale begeleiding verdient. Daarom financiert Pink Ribbon projecten en onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. Met als doel een beter en langer leven voor de borstkankerpatiënt.

 

Hoeveel van het opgehaalde geld gaat daadwerkelijk naar onderzoek?

Van elke gedoneerde euro gaat 93 cent naar wetenschappelijke onderzoeken, voorlichting en psychosociale projecten. 1 cent gaat naar de eigen organisatie en 6 cent is benodigd voor het werven van fondsen.

Marieke Timmer

Marieke Timmer kan voor een serieus gezondheidsprobleem niet zonder de hulp van een echte zorgprofessional. Net zo goed als u voor het uitwerken van een communicatieplan, het ontwerpen van een logo, het bouwen van een website of het schrijven van een nieuwsbrief of folder op patienthoogte eigenlijk niet zonder de kwaliteiten van een communicatieprofessional kunt. Maar dan natuurlijk wel een met kennis van de zorgsector!

Recente artikelen