Roze lintje stimuleert patiëntgerichte borstkankerzorg

Array

Dit jaar ontvangen 77 (samenwerkende) ziekenhuizen het lintje (89%)
Vandaag kent Borstkankervereniging Nederland (BVN) het roze lintje toe voor patiëntgerichte borstkankerzorg. Ziekenhuizen die voldoen aan de criteria die BVN stelt ontvangen dit felbegeerde lintje. Deze criteria worden jaarlijks aangescherpt. Dit jaar ontvangen 77 (samenwerkende) ziekenhuizen het lintje (89%). Een belangrijk verbeterpunt is mondelinge informatie over (late) gevolgen van behandelingen.

Vorig jaar leidde de aanscherping van de criteria tot concrete verbeteracties op het gebied van wachttijden, het werken met vaste aanspreekpunten en uitbreiding van het mammateam met bijvoorbeeld een psycholoog of plastisch chirurg. Met als resultaat dat meer ziekenhuizen dit jaar het roze lintje ontvangen. Daarmee draagt het roze lintje bij aan het optimaliseren van patiëntgerichte borstkankerzorg. Waar mogelijk en wenselijk, sluiten de criteria aan bij bestaande normen vanuit de beroepsgroepen.

roze lintjeDit jaar weegt de stem van de patiënt zwaarder dan voorheen in de criteria voor het roze lintje. Deze stem wordt gehoord via een online vragenlijst, verzorgd door onderzoeksbureau MediQuest. Patiënten delen aan de hand van de vragen hun ervaringen met de zorg in het ziekenhuis. Alle ziekenhuizen werken mee aan dit onderzoek. De resultaten laten een belangrijk verbeterpunt zien: mondelinge informatie over (late) gevolgen van behandelingen.

BVN stelt het criterium dat minimaal 80% van de patiënten mondeling geïnformeerd moet zijn over (late) gevolgen van behandelingen. Denk hierbij aan gevolgen voor werk en inkomen, een eventuele kinderwens, vervroegd in de overgang komen en veranderde seksualiteit. Een kwart van de ziekenhuizen voldoet momenteel niet aan dit criterium. “Door behandelopties en gevolgen goed door te spreken krijgen patiënten de kans om bewust te kiezen voor een specifieke behandelmethode. In overleg kan de patiënt samen met de arts tot een behandelplan op maat komen. Het beschrijven van mogelijke (late) gevolgen in foldermateriaal kan nooit als vervanging dienen van zo’n gesprek, wel als aanvulling”, aldus Carol Richel, projectleider Monitor Borstkankerzorg van BVN.

Het roze lintje is onderdeel van de Monitor Borstkankerzorg: een online keuzehulp met informatie over het zorgaanbod van ziekenhuizen en patiëntervaringen. Per 1 september is de informatie in de monitor geactualiseerd. Benieuwd naar de uitkomsten? De monitor en de criteria voor het roze lintje zijn in te zien via www.borstkanker.nl/monitor_borstkankerzorg

Bron: BVN

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen