Digitale transformatie is oplossing voor onhoudbare businessmodellen Zorg & Welzijn

Array

digitaal5-200x200Steeds meer zorg- en welzijnsinstellingen komen in financiële problemen terwijl cliënten juist betere service en kwaliteit verwachten. De huidige businessmodellen zijn daarom niet toekomstbestendig. De oplossing ligt net als in andere branches bij digitale transformatie. De grote vraagstukken kunnen alleen opgelost worden door ingrijpende maatregelen in de interventies én de organisaties die ze aanbieden.

Andere branches
In andere branches heeft de digitale transformatie de afgelopen jaren bewezen dat nieuwe businessmodellen, gebruik makend van het internet als infrastructuur, tegelijkertijd de kwaliteit van de dienstverlening kunnen verhogen en tot kostenbesparing kunnen leiden. De reis- en bankwereld en de retail hebben laten zien dat bedrijven die hun dienstverlening herontwerpen en daarbij gebruik maken van het internet klanten beter en goedkoper kunnen bedienen. De uitdaging voor zorg en welzijn is ook tot een dergelijk herontwerp te komen.

Digitale transformatie
De afgelopen jaren hebben steeds meer instellingen ervaring opgedaan met e-health. Het digitaliseren van het bestaande aanbod is echter niet voldoende. Het is nu tijd voor fase twee, digitale transformatie. Er moeten nieuwe zorg- en welzijn concepten ontwikkeld worden die toekomstbestendig zijn. Dat kan alleen in co-creatie met innovatieve instellingen, wetenschap, financiers, cliëntenverenigingen en experts van buiten, zoals designers en veranderkundigen.

E-health als infrastructuur
E-health is de infrastructuur om zorg en welzijn te hervormen en zo ambitieuze organisatiedoelstellingen te realiseren. Het benadrukken van de ‘E’ is in deze fase nog belangrijk, maar over vijf jaar zal hopelijk niemand meer spreken over online hulp en e-health omdat dat de norm is geworden. Ontwikkelingen in andere branches laten zien dat alle betekenisvolle veranderingen worden aangedreven door digitale toepassingen.

Focus op professionals
Naast het ontwikkelen van nieuwe interventies en het herinrichten van organisaties zal er de komende jaren ook veel aandacht moeten zijn voor de rol van de professional. Hij zal grote veranderingen op zich af krijgen doordat cliënten veel meer regie gaan nemen en krijgen, ondersteund door digitale toepassingen. De spreekkamer zal een bijrol gaan spelen in het herstel van de cliënt. Dit vraagt een herijking van de rol van de hulpverlener en het ondersteunen van die professional in de vorm van opleiding en coaching. Zo krijg je ook de professionals mee.

Digitale transformatiescan
WIlt u weten of digitale transformatie uw organisatie toekomstbestendig kan maken? Neem contact met ons op voor een gratis digitale transformatiescan.

Door Michael Milo en Frank Schalken, partners E-hulp

Bron: E-hulp

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen