
Schippers is doof voor kritiek op misleidende zorgspotjes
ArrayHet ministerie van Volksgezondheid zendt misleidende spotjes uit over de bezuinigingen en veranderingen op de zorg, en is ook nog eens doof voor kritiek. Dat concludeert de FNV uit de reactie van het ministerie op klachten over de zorgspotjes bij de Reclame Code Commissie. De overheid heeft 3 maanden lang misleidende reclames uitgezonden over de veranderingen en bezuinigingen op de zorg. De Reclame Code Commissie heeft dinsdag geoordeeld dat de zorgspotjes van het ministerie van Volksgezondheid ‘te weinig genuanceerd’ en ‘te rooskleurig’ zijn. VWS had op z’n minst moeten waarschuwen dat er kans bestaat dat burgers door de bezuiniging juist minder zorg krijgen. De uitspraak volgt op een klacht die FNV Zorg & Welzijn eind vorig jaar indiende.

De spotjes ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ zijn nog steeds te zien op de website van het ministerie. Al eerder waren er klachten over de reclamespotjes, maar die had het ministerie geprobeerd in de doofpot te stoppen.
Veel mensen die hun zorg verliezen, of die hun baan verliezen in de zorg, storen zich aan het mooie beeld dat het ministerie in een aantal van deze spotjes schetst. In de spotjes wordt gesuggereerd dat bijvoorbeeld ouderen altijd kunnen rekenen op professionele zorg. In werkelijkheid blijkt nu al dat de bezuinigingen juist leiden tot minder zorg. Dat komt vooral doordat zowel zorginstellingen sluiten, als ook de thuiszorg wordt afgebroken.
de Commissie adviseert het ministerie om in het vervolg niet meer op deze manier reclame te maken. De FNV gaat ervan uit dat het ministerie dit advies opvolgt, ook ten aanzien van de spotjes die nu nog steeds op de website staan.