Menstruatie in veel landen nog steeds taboe

hygieneInternationale Vrouwendag 2015:
Toegang hebben tot hygiënische voorzieningen tijdens de menstruatie wordt door Nederlandse vrouwen als normaal beschouwd. Maar in veel landen rust er op menstruatie nog steeds een groot taboe. In het kader van Internationale Vrouwendag op 8 maart richt SCA de aandacht op een hygiënische menstruatie als fundamenteel recht van de mens. Uit internationaal onderzoek van de hygiëneaanbieder blijkt dat vrouwen in China, Brazilië, Rusland en Zuid-Afrika zich sociaal beperkt voelen wanneer zij ongesteld zijn.

Tachtig procent van de Indiase meisjes had geen idee wat hen overkwam toen zij voor het eerst ongesteld werden en slechts 12% van de 335 miljoen Indiase vrouwen heeft dan toegang tot maandverband. Een derde van de meisjes in Zuid-Afrika kan niet naar school in deze periode en in Bangladesh missen vrouwen hierdoor ongeveer zes dagen werk per maand.

Hygiëne essentieel voor gelijkheid van vrouwen
Acht van de tien Chinese vrouwen vindt dat menstruatie hen in een achtergestelde positie in de samenleving drukt en voelen zich zowel in hun persoonlijke leven als in hun carrière benadeeld. Maar de gevolgen van het taboe rondom menstruatie treffen vooral de minst ontwikkelde delen van de wereld. Vrouwen en meisjes menstrueren gemiddeld 3000 dagen in hun leven en zijn hiermee de belangrijkste gebruikers van water, sanitair en hygiënische producten. Toch hebben miljoenen vrouwen nog steeds geen toegang tot een schoon toilet, water en zeep en zijn gedwongen textiele doeken, krantenpapier of klei te gebruiken wanneer zij ongesteld zijn. Producten zoals maandverband zijn onbetaalbaar of gewoonweg niet beschikbaar, waardoor urineweginfecties en genitale aandoeningen veelvoorkomend zijn.

Empowerment als stimulans voor participatie
Wegens het taboe dat er op menstruatie als gespreksonderwerp heerst, zoeken vrouwen met soortgelijke problemen elkaar steeds vaker op. De helft van de Chinese vrouwen gebruikt het internet om anoniem in contact te komen met andere vrouwen om hierover te praten. In Brazilië en China vinden 8 op de 10 respondenten dat politici en media een hogere prioriteit moeten geven aan de hygiënekwesties. SCA benadrukt het belang van toegang tot goede voorlichting over persoonlijke hygiëne en stimuleert educatieve initiatieven in Azië, Latijns-Amerika en Rusland. “Een veilige en hygiënische menstruatie zou voor alle vrouwen ter wereld normaal moeten zijn. Om dit fundamentele recht veilig te stellen, is actie op elk niveau van de samenleving nodig. Van de meisjes en vrouwen zelf, tot aan politiek leiders en multinationals zoals SCA.” aldus Gertie Eikenaar, directeur communicatie bij SCA Benelux.

Samenwerking SCA en WSSCC
De Water Supply & Sanitation Collaborative Council (WSSCC), een VN-orgaan dat zich inzet voor sanitaire voorzieningen en hygiënebehoeften van kwetsbare en gemarginaliseerde mensen is met SCA een samenwerking aangegaan om gezamenlijk het taboe op menstruatie voor vrouwen en meisjes over de hele wereld te doorbreken. SCA en WSSCC trekken gezamenlijk op in het bieden van onderwijs over menstruatieproblemen en het belang van goede hygiëne.

Over het onderzoek
Het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is het vierde wereldwijde consumentenonderzoek in opdracht van het toonaangevende, wereldwijde hygiëne- en bosproducten bedrijf SCA. Het doel is om het bewustzijn van beleidsmakers, deskundigen en consumenten wereldwijd te vergroten aangaande het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn. SCA wil ook een bijdrage leveren aan een op kennis gebaseerde, publieke dialoog, die de mogelijkheid van een betere hygiëne voor vrouwen, mannen en kinderen overal ter wereld versterkt. Het thema van het ‘Hygiene Matters’-onderzoek van 2014 is ‘vrouwen en hygiëne’. In totaal zijn 13.492 mannen en vrouwen in 13 landen ondervraagd. Ga voor meer informatie over het onderzoek naar deze website.

Over SCA
SCA is een leidend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2014 bedroeg 11,4 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com