FNV: Schippers negeert advies Reclame Code Commissie
ArrayMinister Schippers moet de zorgspotjes van de website halen en zich daarmee aan de uitspraak van de Stichting Reclame Code houden. Het ministerie van Volksgezondheid is doof voor de uitspraak van het stichting, die de reclames scherp veroordeelt. De FNV vindt het onbegrijpelijk dat het ministerie een uitspraak van de stichting naast zich neerlegt.
Maandenlang heeft het ministerie misleidende radio- en tv-spotjes uitgezonden over de veranderingen en miljardenbezuinigingen in de zorg. De Stichting Reclame Code vindt het vooral kwalijk dat het ministerie verzuimt om in de spotjes zelf te waarschuwen voor de negatieve gevolgen van de miljardenbezuinigingen. Er wordt gedaan alsof iedereen zonder enige moeite de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft. Volgens de stichting zijn de reclames te rooskleurig en te weinig genuanceerd.
Gijs van Dijk uit het FNV-bestuur: ,,Wij vinden de bezuinigingsdrift van Schippers al heel erg schadelijk voor de zorg. Dat ze daar mensen foutief over informeert is te gek voor woorden. En dat ze zich ook nog eens niks aantrekt van de kritiek: dat is onbegrijpelijk.’’
De uitspraak van de Stichting Reclame Code heeft als gevolg dat de gewraakte reclames niet meer behoren te worden uitgezonden op radio en tv. De spotjes zijn hoe dan ook fout en horen dus ook niet op de website te staan.
De Stichting Reclame Code vindt de zorgspotjes in deze veel te positieve vorm immers schadelijk voor het vertrouwen in de reclame. Dat geldt ook voor de 8 spotjes die nu nog op de website staan. Zeker van de overheid verwacht de FNV dat zij uitspraken van de Stichting Reclame Code opvolgt. De overheid ondersteunt zelfregulering, en daar is de Stichting Reclame Code een goed voorbeeld van. Natuurlijk behoort de overheid dan ook zelf de uitspraken na te leven.
Bron: FNV