Patiënt moet meer informatie krijgen over een beugel

Array

Meer dan de helft van de patiënten vindt dat zij onvoldoende zijn geïnformeerd door de orthodontist over de verschillende behandelmogelijkheden en de kosten van beugels. Dit blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Orthokosten, dat de Consumentenbond opende in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Zeshonderd ouders van beugeldragers vulden de enquête op het Meldpunt Orthokosten in. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft aan nooit een schriftelijke (of digitale) offerte te hebben ontvangen. foto-beugel-medium-formaat-1De NZa vindt dit ernstig. Zorgverleners in de mondzorg zijn verplicht een offerte af te geven voor behandelingen die duurder zijn dan 250 euro.
“Een offerte voor een beugelbehandeling is verplicht”, zegt Martijn van Eckeveld van de NZa, “zo kun je nadenken voordat je ja zegt tegen een behandeling van vaak duizenden euro’s. En je kunt achteraf controleren of de behandeling en bijbehorende factuur kloppen met wat eerder is afgesproken.”

Toezicht
De NZa neemt de resultaten van de enquête mee in haar toezicht op de sector. Duidelijke informatie is cruciaal voor patiënten om bewust te kunnen kiezen. Nu blijkt dat de offerte-verplichting niet wordt nageleefd, nemen we dat hoog op en spreken we zorgaanbieders en de branchepartijen daarop aan. Ook wil de zorgautoriteit orthodontisten verplichten informatie over hun zorgaanbod en bijbehorende prijzen op hun website te zetten. Daar hoort bij dat patiënten daadwerkelijk op de alternatieven worden gewezen. “Met deze informatie kun je de mogelijkheden van tevoren bekijken en eventueel zorgaanbieders vergelijken”, aldus Van Eckeveld.

Checklist
Het kiezen van een beugelbehandeling kan alleen als er goede informatie beschikbaar is. Over de mogelijke behandelingen, de verschillen daartussen en de kosten. Wat kunt u zelf doen om de juiste informatie te krijgen?

  • vraag een offerte, op papier;
  • bespreek met de orthodontist de kosten, kwaliteit en duur van de behandeling;
  • vraag naar mogelijke alternatieven;
  • check (vooraf!) uw zorgverzekering; wat krijgt u vergoed en wat moet u zelf betalen?

BroN: NZa

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen