Huisartsenpost Harderwijk en Apeldoorn introduceren: animatiefilm over de huisartsenpost voor de inwoners van Nederland

Array

huisartsenpostDe huisartsenpost in Harderwijk en Apeldoorn introduceren gezamenlijk de animatiefilm over de huisartsenpost voor de inwoners van Nederland: de zorgconsument. Deze animatiefilm geeft de zorgconsument informatie over wanneer de huisartsenpost te bellen, de werkwijze van de huisartsenpost, de kosten en om bij twijfel de App ‘Moet ik naar de dokter?’ te gebruiken.

De animatiefilm over de huisartsenpost is reeds eerder dit jaar geïntroduceerd op initiatief van Roland Ekkelenkamp, directeur van Medicamus Spoedpost, de huisartsenpost in Harderwijk. “Een eenvoudige en toegankelijke manier om de inwoners in ons werkgebied nader te informeren over wat ze kunnen verwachten als ze contact opnemen met de huisartsenpost, welke informatie wij nodig hebben en welke kosten gepaard gaan met het gebruik maken van huisartsenspoedzorg”, aldus Roland Ekkelenkamp.

Gert-Jo van Doornik, directeur van de Regionale Huisartsenpost Apeldoorn én initiatiefnemer van de App ‘Moet ik naar de dokter?’ was enthousiast over dit initiatief van zijn collega en stelde een aanvulling op de animatiefilm voor. “Uit onderzoek blijkt namelijk dat 40% van de bellers naar de huisartsenpost twijfelt of ze de huisarts moeten raadplegen met hun klacht. De App ‘Moet ik naar de dokter?’ biedt daarop een antwoord en mocht daarom niet ontbreken in deze animatiefilm”, aldus Gert-Jo van Doornik.

De App ‘Moet ik naar de dokter?’helpt de zorgconsument zelf te beoordelen óf en wanneer de huisarts geraadpleegd moet worden. De App geeft ook aan wat de zorgconsument zelf kan doen om de klachten te verlichten, het zogeheten zelfzorgadvies. Vanuit de App wordt de zorgconsument dan ook doorverwezen naar Thuisarts.nl, hét platform voor zelfzorg dat ontwikkeld is op initiatief van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Tevens geeft de App aan in welke gevallen de zorgconsument de huisarts moet bellen.

Hoe werkt de App?
De zorgconsument voert de geboortedatum en het geslacht in. Dit kan eenvoudig aangepast worden indien de App voor een ander, bijvoorbeeld een gezinslid, wordt gebruikt. De zorgconsument voert tevens eenmalig het telefoonnummer van de eigen huisarts in. Indien de App adviseert om direct de huisarts te raadplegen, verschijnt tijdens kantoortijden het telefoonnummer van de eigen huisarts en buiten kantoortijden het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde huisartsenpost.

Aan de hand van de vraag: “Waar heeft u last?” kan de zorgconsument op de afbeelding van het menselijk lichaam aanraken waar de klacht zich bevindt. Er verschijnt dan een lijst met klachten waaruit de zorgconsument een keuze kan maken. Vervolgens wordt de zorgconsument aan de hand van eenvoudige vragen door de App geleid en afhankelijk van de antwoorden bepaalt de App de urgentie van de klacht en geeft advies: zelfzorg of contact opnemen met de huisarts.

Meer informatie: de animatiefilm en de App ‘Moet ik naar de dokter?’ worden aangeboden op www.moetiknaardedokter.nl onder ‘promotiemateriaal’ in de menubalk. De App is tevens kosteloos te downloaden in de Play en App store.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen