Toezicht IGZ en NZa op goed bestuur

Array

Wat verstaan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onder goed bestuur in de zorg? Wat verwachten zij van zorgbestuurders op het gebied van kwaliteit, veiligheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg? Hoe is de verhouding tussen de raad van toezicht en de externe toezichthouders IGZ en NZa? Die vragen beantwoorden zij in het kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ dat ze samen hebben opgesteld.

Bestuurders zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg. Om hun functie goed te kunnen uitoefenen is open en integer handelen een voorwaarde, net als goed zicht op alle ontwikkelingen binnen hun organisatie. Als de IGZ of de NZa signalen hebben dat de publieke zorgbelangen in gevaar komen, dan spreken zij de bestuurder en zo nodig de raad van toezicht van een zorgaanbieder daar op aan.

Goed bestuur

De meeste bestuurders zijn hiervoor goed toegerust en nemen hun verantwoordelijkheid. De IGZ en de NZa weten dat goed bestuur bij veel organisaties al onderwerp van gesprek is. Het kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ sluit aan op de code die de bestuurders zelf ontwikkelen. De IGZ en de NZa verwachten dat de aandachtspunten in dit kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ de dialoog verder helpt versterken. Zo kunnen interne toezichthouders of cliëntenraden de verschillende elementen gebruiken in de gesprekken met het bestuur.

De IGZ en de NZa zullen de komende tijd het onderwerp goed bestuur actief agenderen.

Waarom een gezamenlijk kader van de IGZ en de NZa?

De IGZ en de NZa hebben allebei de ervaring dat goede zorg en een goede bedrijfsvoering vaak samen gaan. Daarom informeren ze elkaar over signalen die voor de ander van belang zijn. Als dat nodig is bepalen ze samen een aanpak voortoezicht, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid. In ‘Toezicht op Goed Bestuur’ leggen zij uit waarop de aandacht gericht is bij dit toezicht. Cultuur en gedrag is daarin nieuw.. Dit kader maakt voor bestuurders, maar ook voor andere belanghebbenden, zoals de raad van toezicht, de cliëntenraad en de professionals, duidelijk wat de IGZ en de NZa van hen verwachten.

Factsheet Goed Bestuur

Bron: IGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen