Stichting Melanoom start bewustwordingscampagne #checkjezelf

0
3286

Bijna 65% van de Nederlanders in de leeftijd van 20 tot en met 50 jaar checkt de huid zelf niet vaak genoeg op verdachte plekjes. Ruim een op de vijf heeft bovendien geen idee waar hij op moet letten bij het controleren van de huid. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Melanoom. Regelmatige (zelf)check van de huid is cruciaal: 99% van de mensen die melanoomkanker krijgen, overleeft de ziekte door vroege detectie. Om Nederlanders bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid, start Stichting vandaag de campagne checkjezelf.

Jaarlijks krijgen bijna 6000 mensen te horen dat zij melanoom – de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker – hebben. Toch inspecteren drie op de tien Nederlanders in de doelgroep hun huid nooit op verdachte plekjes. Zo komt naar voren uit een enquête die Stichting Melanoom liet uitvoeren onder 1072 Nederlanders tussen de 20 en 50 jaar. “Het onderzoek laat zien dat veel mensen geen idee hebben waar ze op moeten letten, terwijl er op tijd bij zijn letterlijk je leven kan redden”, zegt Astrid Nollen-De Heer, directeur van Stichting Melanoom. Op de site van de stichting staan de vijf kenmerken van melanoom. Denk aan het groeien of uit het niets ontstaan van een moedervlek, maar ook aan het herhaaldelijk bloeden of jeuken ervan.

Jongeren checken zichzelf minder vaak

Dermatologen adviseren om één keer per kwartaal de huid te checken op verdachte plekjes. Bijna 65% van de Nederlanders in de leeftijd van 20 tot en met 50 jaar checkt de huid momenteel zelf niet vaak genoeg. Opvallend aan het onderzoek is ook dat, van alle ondervraagden, twintigers het minst vaak de eigen huid bekijken – 39% doet dat nooit zelf en 79% heeft hiervoor nog nooit een huisarts of dermatoloog bezocht – terwijl melanoom in de top 3 staat van meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Bovendien weten bijna twee op de vijf Nederlanders niet wat melanoom is.

Aantrekkelijk topmodel

checkjezelf is een pakkende videocampagne: een kort filmpje toont een aantrekkelijk Australisch, mannelijk topmodel dat de kijker uitnodigt om hem te checken in alle betekenissen van het woord. De onderliggende boodschappen zijn: ‘heb je me echt goed bekeken?’ – ook die ene moedervlek die als stille tijdbom op mijn lichaam zit? – en: ‘nu je naar mij hebt gekeken, doe je er goed aan om ook even naar jezelf te kijken’. Aan het einde van de video wordt de kijker verwezen naar de site van Stichting Melanoom. Daar staat de checklist met vijf punten waar je op moet letten. Voor de video werd bewust een model uit Australië ingevlogen, omdat in dat land 1 op de 3 mensen huidkanker krijgt (bij ons is dat 1 op de 6).

Veel Nederlanders onwetend

Naast de videocampagne ‘zoomt’ Stichting Melanoom via haar sociale mediakanalen in op de feiten en fabels rondom melanomen.

  • Zo denkt ruim een kwart (27%) van ondervraagden – onterecht – dat het gebruik van aftersun na blootstelling aan zon de kansen op melanoom verkleint
  • Bijna de helft (48%) heeft geen idee dat melanoom in de top-3 staat van kankertypes die het meest voorkomen onder jongeren
  • Bijna 40% van ondervraagden kan geen antwoord geven op de vraag of een melanoom altijd begint als moedervlek (dit is niet het geval)
  • 31% van de Nederlanders weet niet dat huidkanker de sterkst groeiende vorm van kanker wereldwijd is

Bron: Stichting Melanoom

Vorig artikelRolstoeltennis op topniveau in Houten
Volgend artikelStartende huisarts wil samen praktijk overnemen, veel solopraktijken komen vrij
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.