
Accountant: Geen financiele bij ANBO en administratie op orde
Array#ANBO heeft geen financiële problemen en ook de administratie is op orde. In de Telegraaf van 4 augustus jl. is een stuk gepubliceerd over ANBO. Zoals eerder het geval is geweest is het stuk gebaseerd op onjuiste informatie. De publicatie klopt dus niet. Zowel wij als onze accountant hebben niet meegewerkt aan de publicatie: de basis van het artikel bestaat uit informatie die verspreid wordt door mensen die ANBO willen beschadigen.
ANBO’s controlerend accountant Marco van der Voorden van ABAB zei dat zojuist tegen accountant.nl. Van der Voorden noemt het “totale onzin” dat hij weigerde een handtekening onder de jaarrekening te zetten. ANBO stelde vanmorgen al dat de Telegraaf-publicatie gebaseerd was op onjuiste informatie en dus niet klopte.
Controle verbeteren
ANBO heeft het afgelopen jaar de bedrijfsvoering veranderd: waar de lokale afdelingen tot vorig jaar geld beheerden om activiteiten te organiseren, worden de rekeningen nu op het hoofdkantoor betaald. Ook de verantwoording van lokale subsidies, die zoals altijd ingezet worden voor lokale activiteiten, wordt niet meer door vrijwilligers afgehandeld. Hiermee is de controle op de besteding van middelen flink verbeterd. Hoewel ANBO hiermee beter voldoet aan de regels die aan een vereniging worden gesteld, werd deze nieuwe werkwijze niet door iedereen verwelkomd. Dat leidt helaas tot negatieve publiciteit.
Dienstverlening verbeteren
Zoals in elke organisatie wordt er doorlopend nagedacht over het verbeteren van de dienstverlening aan u, onze leden. Wij willen de beste zijn en u van dienst zijn met goede hulp en advies, met lobby en beleidsbeïnvloeding en met ons ledenvoordeel. Daarom denken wij ook na over het verbeteren van onze organisatie, zodat we u steeds beter van dienst kunnen zijn. Wij zijn belangenbehartiger voor senioren als het gaat over langer thuis wonen, gezonder oud worden, de zorg in Nederland en het inkomen van gepensioneerden.
Geprofessionaliseerd
ANBO verandert: we streven naar optimale dienstverlening en daarom hebben we onze organisatie stevig geprofessionaliseerd. Elke verandering geeft voor- en tegenstanders. Helaas hoort daar ook soms negatieve publiciteit bij. Deze publiciteit doet pijn en is ons inziens onnodig. Het beeld wat in de Telegraaf geschetst wordt komt op geen enkele manier overeen met de werkelijkheid. Onze medewerkers werken elke dag hard voor u, de leden van de vereniging, en ze hebben hart voor de problemen van senioren. Wij blijven voor u klaar staan. Dat doen we al 116 jaar en zullen we nog heel veel jaren blijven doen.
Bron: ANBO & ABAB