Eerste Heartlife magazine voor minister Schippers
Edith Schippers: “Hartklachten bij vrouwen beter leren herkennen en te voorkomen”
Vandaag overhandigde cardioloog dr. Janneke Wittekoek de eerste uitgave van Heartlife Magazine aan minister Edith Schippers (VWS) na afloop van een werkbezoek aan de Heartlife Klinieken. Het magazine is op de website www.heartlife.nl gratis aan te vragen.
Minister Edith Schippers: “Deze kliniek en het magazine ondersteunen twee speerpunten van mijn beleid: hartklachten bij vrouwen beter leren herkennen èn te voorkomen. Bij vrouwen manifesteren hartklachten zich echt anders dan bij mannen. Ten tweede is het belangrijk dat patiënten door een andere, gezonde leefstijl erger voorkomen en is het doel hen zo snel mogelijk weer uit het medisch circuit en van de pillen te krijgen. Sommigen kunnen dat op eigen kracht, velen hebben daarbij hulp nodig, juist omdat ze onzeker zijn over wat hun lijf wel en niet aankan. eHealth ondersteuning gecombineerd met het advies van een leefstijlcoach met medische achtergrond is daarbij cruciaal. Secundaire preventie moet een veel steviger plaats krijgen in onze zorg.”
Het eerste nummer van Heartlife Magazine gaat over atherosclerose en cholesterol. ‘Ken je getallen’ is het motto van dr. Wittekoek: “Start met het meten en kennen van de getallen: cholesterolwaarden, bloeddruk, BMI, dan kun je op tijd bijsturen met een behandeling of leefstijl en #hart- en vaatziekten voorkomen.”
Heartlife Magazine ligt vanaf september in de wachtkamers van huisartsen, cardiologen en internisten. Men kan ook gratis een magazine en kaart aanvragen op www.heartlife.nl – zolang de voorraad strekt. Het magazine wordt ondersteund door diverse artsen-, patiëntenorganisaties, zoals de Hartstichting, en bedrijven.
Waarom een magazine?
Dat er behoefte is aan medische ‘infotainment’ blijkt uit twee recente enquêtes, waar dr. Janneke Wittekoek bij betrokken was: Uit een Libelle enquête (deze week gepubliceerd) en de recente enquête ‘Grip op Cholesterol’ onder duizenden Nederlanders concludeerde Wittekoek dat met name vrouwen hun klachten onderschatten en niet herkennen. Wittekoek: “Ze wachten 2 jaar voor ze bij de huisarts komen en 3-5 jaar bij cardioloog. Ze kennen en begrijpen niet wat hun cholesterolwaarden, bloeddruk en BMI betekenen. Dat is o.a. de reden dat een hartinfarct/beroerte bij vrouwen groter is en dus fataler: doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Dat vraagt om betere preventie, want 80% van de hart- en vaatziekten kunnen we voorkomen.
Missie
Mijn missie is dan ook educatie te bieden, beter risico’s laten begrijpen, en zelf eigen verantwoordelijkheid laten nemen: het is hoog tijd voor actie. De medical infotainment in het Heartlife magazine en infographic-kaart gaat mensen een duwtje geven in de goede richting: ‘nudgen’.”
Janneke Wittekoek werkt ondertussen al aan de tweede uitgave die geheel in het teken zal staan van ‘hartritme’.