Amsterdammers bellen eenzame ouderen vanuit de Zilverlijnbus

Eenzaamheid onder ouderen is een bekend probleem, ook in Amsterdam. Om aandacht te vragen voor eenzame ouderen én daadwerkelijk wat voor hen te betekenen, staat de Zilverlijnbus van het Nationaal Ouderenfonds van 11 tot en met 25 november 2016 voor de Stopera in Amsterdam. Tientallen medewerkers van de gemeente zetten zich belangeloos in door een telefoongesprek te voeren met een eenzame oudere.

Nederland telt 1 miljoen eenzame ouderen. 200.000 van hen geven aan extreem eenzaam te zijn. Dat betekent dat zij maximaal één keer per maand sociaal contact hebben. Eén keer per maand..! Om deze ouderen uit hun isolement te halen, is het Nationaal Ouderenfonds ruim een jaar geleden gestart met de Zilverlijn. Een gratis beldienst waarbij eenzame ouderen, die aangeven dat prettig te vinden, één keer per week door een enthousiaste vrijwilliger gebeld worden. Het spreekt voor zich dat hier mooie, en vaak ook emotionele, gesprekken uit voortkomen.

Zilverlijngesprek

Maarten Poorter, PvdA-raadslid van de gemeente Amsterdam, zet zich al jaren in om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden en zal vrijdag het eerste Zilverlijngesprek voeren. “Eenzaamheid is een ontzettend groot probleem in Amsterdam, maar helaas bijna altijd ook onzichtbaar. Een dienst als de Zilverlijn helpt ons weer iets verder in de strijd daartegen”, aldus Poorter.

KPN Mooiste Contact Fonds

De Zilverlijn kent inmiddels honderden deelnemers door het hele land, en wordt mede mogelijk gemaakt door de KPN Mooiste Contact Fonds en de Vriendenloterij. KPN Mooiste Contact Fonds steunt de dienst niet alleen financieel, maar biedt ook honderden belvrijwilligers en het belsysteem.

Ouderen kunnen zich aanmelden via de OuderenOmbudsman, 0900 – 60 80 100 (lokaal tarief) of via ouderenfonds.nl/deelnemen/zilverlijn/

Het Nationaal Ouderenfonds

Het Nationaal Ouderenfonds steunt ouderen in Nederland met concrete diensten en activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn de BoodschappenPlusBus, de Zilverlijn, de stranduitjes en de kerstdiners. Alle diensten en activiteiten zijn gericht op het stimuleren van sociale contacten en zelfredzaamheid van ouderen om zo eenzaamheid te bestrijden.

Bron: Het Nationaal Ouderenfonds

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen