eHealth website thuisarts.nl leidt tot miljoenen minder consulten bij de huisarts
Uit onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal blijkt dat E-health website Thuisarts.nl leidt tot miljoenen minder consulten bij de huisarts. Thuisarts.nl werd ontworpen en gebouwd door de E-health specialisten van digital agency One Shoe in opdracht van het Nederlands Huisartsen Genootschap en werd gelanceerd in maart 2012. Het primaire doel van de website is om betrouwbare medische informatie op een gemakkelijke, toegankelijke en in begrijpbare duidelijke taal te bieden. Thuisarts.nl heeft 4 miljoen unieke pageviews.
Sinds de lancering, is de website uitgegroeid tot de meest bezochte website van de gezondheidszorg in Nederland met meer dan 4 miljoen unieke pageviews per maand. 90% van de huisartsen in Nederland gebruiken Thuisarts.nl als een ondersteunend instrument tijdens het consult. De website won diverse awards en werd tweemaal genomineerd voor Website van het Jaar (2014, 2016). Echter, het effect ervan op het gebruik van de gezondheidszorg was tot nu toe niet bekend.
Zoeken naar online informatie gezondheid
Veel patiënten zoeken online naar informatie over hun gezondheid. Maar vanuit een behoefte aan betrouwbare informatie gaan velen toch bij voorkeur naar een dokter. De vraag van de onderzoekers was of betrouwbare, onafhankelijke online informatie het zorg gebruik bij de huisarts vermindert.
In de studie, uitgevoerd door eHealth onderzoeker en professor Niels Chavannes van het Leids Universitair Medisch Centrum en gepubliceerd in het British Medical Journal, is het aantal consulten in de eerste lijn vóór en na de lancering van Thuisarts.nl onderzocht vanaf 2009 tot 2014. De studie omvat 912 000 patiënten die ruim 18 miljoen bezoeken brachten aan hun huisarts in deze periode. Het bewijs toont aan dat er 12% afname in overleg vóór en na de release van Thuisarts.nl. Dit bewijst dat eHealth effectief in te zetten is om zelfmanagement te verbeteren en voor een daling kan zorgen van het gebruik van de gezondheidszorg. Goed nieuws dus in tijden van stijgende kosten van de gezondheidszorg.
Gebruikerservaring
Michel van Velde, CEO en eHealth specialist van digital agency One Shoe, is erg trots dat Thuisarts.nl zo’n grote bijdrage heeft geleverd aan het efficiënter maken van de gezondheidszorg. Het bureau, met kantoren in Nederland en München heeft veel aandacht besteed aan de medische informatie die beschikbaar was en de behoeften en wensen van de gebruiken in kaart gebracht. Een team van user experience en design specialisten brachten alle informatie bij elkaar in een eenvoudig te navigeren website waarna ze functioneel de website uitwerkte én ontwikkelde. “Het succes van de website bevestigd dat we de juiste keuzes hebben gemaakt en een optimale gebruikerservaring hebben weten te realiseren. Dit neemt niet weg dat we erg onder indruk zijn van de resultaten, aldus van Velde die de wens uitspreekt het concept van thuisarts.nl over de hele wereld te willen exporteren.
Bron: BMJ & One Shoe