Naamgevingen een kunst…..

1
5271
Vaak ontvangen we verzoekjes van afdelingen communicatie. Vanochtend kregen we een apart verzoek als dikgedrukte voetnoot. Het was een verzoek over hoe we een ziekenhuis vooral niet meer moeten noemen:
“Vriendelijk verzoek rond onze benaming:
 
Het ziekenhuis van Treant Zorggroep bestaat uit de ziekenhuislocaties Bethesda, Refaja en Scheper. We gebruiken niet meer: Ziekenhuis Bethesda, Refaja ziekenhuis, Scheper Ziekenhuis. Wilt u de juiste benaming opnemen in uw publicaties? Bedankt voor uw medewerking”.
 
Maar hoe willen ze dan dat deze ziekenhuislocaties wel worden genoemd? Essentiële informatie als je met de taxi naar zo’n ziekenhuislocatie wil reizen en het adres niet weet. Weinigen weten het adres van een ziekenhuis uit het hoofd als ze naar een ziekenhuis gaan. En dat is ook niet nodig.  Want als je de naam van een ziekenhuislocatie weet, kom je er wel. Het staat op ANWB-borden, het staat op de borden bij de bushalte bij het ziekenhuis en het staat op het ziekenhuis. Oh wacht……..op Ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep staat het niet met grote verlichte letters……
Dan maar mailen naar de desbetreffende afdeling met de vraag, hoe men wil dat we de ziekenhuislocaties wel noemen.  En ik krijg hierop het volgende antwoord
“Het is dus wél ziekenhuislocatie Bethesda/Refaja/Scheper, onderdeel van Treant  Zorggroep”.
 
Uhhhhhmmmm. Nog steeds niet de specifieke naam voor één van de lokaties. Nog maar een mailtje van mijn kant:

Dus u noemt uw lokaties:

Bethesda, onderdeel van Treant Zorggroep.
Refaja, onderdeel van Treant Zorggroep.
Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep.

De naamgeving lijkt me veel overigens véél te lang om op bushaltes, ANWB-borden, in titels van artikelen etc. te gebruiken. Maar al wat er komt, geen bevestiging maar ook geen correctie.

Dus dan maar bellen……. Een vriendelijke telefoniste neemt de telefoon op met: “Treant Zorggroep, ziekenhuislocatie Scheper” ….Uhhhhmmmm dat is iets anders dan men mij vanuit de afdeling communicatie voorschrijft maar wel veel handiger. Na doorgeschakeld te zijn naar de dame van communicatie van de Treant Zorggroep. Krijg ik een verbazingwekkend antwoord. De voorkeur is:
Ziekenhuislocatie Bethesda, onderdeel van Treant Zorggroep.
Ziekenhuislocatie Refaja, onderdeel van Treant Zorggroep.
Ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep.
Heel praktisch, niet dus. Want dat blijkt wel. De telefonistes gebruiken een andere benaming. En dat begrijp ik, de naamgeving van de afdeling communicatie is echt onmogelijk. Zo’n naam past nooit op het bordje bij de bushalte bij het ziekenhuis. Om de naam “Bushalte ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep” op een bushaltebordje te krijgen. Dan heb je drie keer zo brede bushaltebordjes nodig en moet je ook nog de achterkant van bushalte-ov-openbaar-vervoer-groothet bord gebruiken om de gehele naam erop te krijgen. Eén ding is zeker de voorgestelde ziekenhuislocatienaam krijg je dus nooit op de standaardbushaltebordjes. Om maar te zwijgen van de blauwe ANWB-broden. Ben benieuwd wanneer de buschauffeur de Ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep in de bus aankondigt. Ik vermoed dat hij al bij vertrek bij de voorlaatste halte voor ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep begint om te roepen dat de volgende bushalte de bushalte ziekenhuislocatie Scheper, onderdeel van Treant Zorggroep is. En als hij al bij de halte tot stilstand is gekomen vóór het moment dat hij Treant Zorggroep heeft kunnen uitspreken. Ineens begrijp ik waarom er nog steeds geen naam op de gevel van ziekenhuislocatie Scheper onderdeel van Treant Zorggroep staat. De voorgevel is te klein. 
Janine
Ken jij ook zo’n absurde situatie uit de zorg die hoogstpersoonlijk uit het brein van Kafka lijkt te zijn ontsproken. Mail ons dan. redactie (at) medicalfacts (punt) nl
Vorig artikelTreant meet ervaringen patiënten
Volgend artikeleHealth website thuisarts.nl leidt tot miljoenen minder consulten bij de huisarts
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

1 REACTIE

Comments are closed.