Gelijke basisverzekering voor iedereen: Bijna één op de drie mogelijke zorgoverstappers denkt van niet

Array

Nederlandse consumenten lijken niet goed op de hoogte over de inhoud van de basisverzekering. Zo weet 32 procent van de bezoekers van de vergelijkingswebsite overstappen.nl niet dat de inhoud van de basisverzekering voor iedere verzekerde gelijk is. In de komende maanden vergelijken veel consumenten hun zorgverzekering. Onvoldoende kennis kan dan de keuze voor de juiste zorgverzekering in de weg staan. Dit zorgt voor een onnodig hoge jaarlijkse zorgpremie.

Financiële consequentie

Ieder jaar kunnen Nederlanders opnieuw een zorgverzekering afsluiten. Om een weloverwogen keuze te maken is het belangrijk dat consumenten weten dat zij altijd verzekerd zijn voor dezelfde noodzakelijke medische zorg, ongeacht de gekozen basisverzekering. Niet iedereen weet dit en deze verwarring lijkt te ontstaan door grote premieverschillen tussen basisverzekeringen. De consequentie van het gebrek aan kennis kan financiële gevolgen hebben als consumenten daardoor kiezen voor een onnodig dure zorgverzekering.

Joris Evendik, CEO Overstappen.nl: “Wij zien het als onze taak consumenten goed te informeren over zorgverzekeringen, nog meer nu de zorgpremies flink zijn verhoogd. Het gebrek aan kennis en onduidelijkheid bij een deel van de consumenten heeft te maken met voorlichting en de wirwar van verschillende prijzen. Consumenten zien vaak door de bomen het bos niet meer en maken dan verkeerde keuzes gebaseerd op onjuiste aannames. Dit terwijl je als zorgoverstapper juist de voordelen wilt hebben van een goedkope zorgverzekering zonder in te leveren op gewenste of nodige zorg.”

Dezelfde zorg maar verschillende prijzen

Basisverzekeringen geven recht op dezelfde zorg, maar het verschilt per basisverzekering bij welke zorgverleners je terecht kunt voor deze zorg. De zorgkosten worden alleen volledig vergoed wanneer zorg wordt afgenomen bij zorgverleners die een contract hebben afgesloten met de verzekeraar. Voor een ruimere keuze uit gecontracteerde zorgverleners betaalt de consument een hogere maandelijkse premie. Er zijn echter ook basisverzekeringen die dezelfde zorgkeuze bieden en toch verschillen in prijs. Door consumenten goed te informeren kunnen zij voor de zorgverzekering kiezen die bij hen past zonder hier meer premie voor te betalen dan nodig is.

Wat houdt de basisverzekering in

Het principe van de basisverzekering is dat iedere Nederlander verplicht is om een basisverzekering af te sluiten en hierdoor recht heeft op noodzakelijke medische zorg. De overheid bepaalt ieder jaar opnieuw welke zorg voor iedere Nederlander beschikbaar moet zijn. Dit wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt en vormt de inhoud van de basisverzekering.

Belangrijk bij het kiezen van een basisverzekering:
  • De inhoud van alle basisverzekeringen is voor iedereen gelijk.
  • Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Dit betekent dat zorgverzekeraars iedereen als klant moeten accepteren. Een zogenaamde studentenverzekering kan dus ook worden afgesloten door iemand die geen student is.
  • Het soort basisverzekering, restitutie- natura- of budgetpolis, geeft aan hoeveel zorgverleners door de verzekeraar gecontracteerd zijn. Met een restitutiepolis kun je bij alle zorgverleners terecht, met een naturapolis kun je bij het grootste deel van de zorgverleners terecht en met een budgetpolis kun je bij een beperkt aantal zorgverleners terecht. In de laatste twee gevallen is het verstandig om vooraf te controleren of de zorgverlener een contract heeft afgesloten met de zorgverzekeraar. Neem je zorg af van een zorgverlener die geen contract heeft met de zorgverzekeraar, dan zul je een deel van de zorgkosten zelf moeten betalen.
  • Je kunt kiezen voor een vrijwillig eigen risico van maximaal 500 euro bovenop het verplichte eigen risico van 385 euro. Door te kiezen voor een hoger eigen risico daalt de maandelijkse premie, maar als je gebruikmaakt van zorg uit de basisverzekering zul je het extra eigen risico moeten betalen.

Bron: Overstappen

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen