MedicalFacts test nieuwe Oticon Opn™ hooroplossing

Veel situaties zijn voor mensen met een hoortoestel lastig. Zoals in het verkeer, je wil in het verkeer geluid horen dat verder weg is. Het probleem is dat geluid vaak – zelfs met sommige hoortoestellen – niet goed herkenbaar is en veel geluiden door elkaar heen klinken.

Toen we in juni het persbericht over de nieuwe hooroplossing Opn™van Oticon ontvingen, waarin naar voren kwam dat het toestel in staat was de hoorinspanning van de hersenen te reduceren, waren we gelijk geïnteresseerd. We waren erg benieuwd hoe deze hooroplossing helpt beter te horen en wat het voor de gebruiker betekent als de technologie van een hooroplossing de hoorinspanning van de hersenen reduceert.

 

 Rumoerige omgeving

In een rumoerige omgeving is er veel geluid. Niet alleen pratende mensen, maar ook omgevingsgeluiden. Bijvoorbeeld geritsel, gehoest, genies, voetstappen, glazen die worden neergezet of tegen elkaar aan komen, bestek op borden, huisdieren, het geluid op het laminaat. Dit zijn ingrediënten die een moeilijk hoorlandschap bieden aan iemand met een hooroplossing. Als al dit geluid maar dichtbij genoeg is, dan vangt het microfoontje dit vanzelf op en geeft dat door aan het speakertje. Een slechthorende heeft dus de pech dat hij al deze geluiden niet goed kan gebruiken . Alle menselijke stemmen dus ook.

Oticon Opn test

Om te achterhalen hoe dat nu precies werkt voor slechthorenden die de Opn van Oticon gebruiken, vroegen we aan Oticon dat zelf te mogen testen. Oticon stemde erin toe en heeft een set Oticon Opn ter beschikking gesteld*. (*De tester mag de set nadien behouden. MedicalFacts heeft geen vergoeding in geld gekregen voor het uitvoeren van deze test. In ruil voor de set Opn van Oticon vertoont MedicalFacts banners en schrijft zij artikelen over de ervaringen met Opn.)

BrainHearing

Omdat we horen met onze hersenen, niet met onze oren, is vooral de koppeling tussen hersenen en oren belangrijk. Verschillende hoortoestellen van Oticon zijn uitgerust met BrainHearing technologie. Het is een hersengerichte aanpak van de techniek van de hooroplossing. Horen, en in het bijzonder het verstaan van spraak, is een cognitief en geen mechanisch proces.

De oren vangen geluiden op die in de hersenen worden verwerkt zodat u de betekenis ervan begrijpt. Wanneer er geluiden ontbreken, proberen de hersenen de lacunes op te vullen – een moeilijk en uitputtend proces. Goed horen draait niet alleen om geluiden voldoende hard te maken. Het draait vooral ook om uw hersenen helpen om de opgevangen geluiden te verstaan.

Onze tester gebruikte een set Phonak Ambra microM AHO. In augustus is de test van start gegaan en in de komende maanden doen we verslag van hoe aanpassen van de Opn in z’n werk gaat. Het hoortoestel is in samenwerking met Oticon bij Rietberg Hoorzorg in Ede aangepast. Steven Rietberg van Rietberg Hoorzorg en Taco Drok van Oticon hebben de hooroplossing aangemeten en hebben onze tester hoortesten afgenomen. Volgende week volgt een artikel over het aanpassen van de Oticon Opn™ hooroplossing. En geven we algemene tips en advies waar je op moet letten als er een hoortoestel wordt aangepast.

Verstaanbaarheid sociale aangelegenheden

In de test van de Opn hebben we speciale aandacht voor verstaanbaarheid in sociale aangelegenheden. Zo gaat onze tester gesprekken voeren in grotere groepen, in rumoerige restaurants eten, naar een concert in het theather en zoekt zij andere situaties op waarin horen voor slechthorenden een uitdaging is. Maar we kijken ook naar gebruik en het dagelijks leven. We proberen te achterhalen wat het verschil is tussen Optimaal spraakverstaan in huiselijke situaties en moeilijke en dynamische luistersituaties en hoe verbeter je met geavanceerde hoortechniek de kwaliteit van leven. We leggen de techniek van BrainHearing van de Oticon Opn™ hooroplossing uit en koppelen deze aan de partijkervaringen van onze Oticon Opn tester.

Informatie verschillen hoortechniek

Verder komen er de komende weken artikelen over waarom en hoe zorgverleners slechthorenden beter kunnen adviseren in de verschillen in hoortechniek. En leggen uit wat de verschillen van verschillende hoortoestellen zijn. En hopen we een antwoord te kunnen geven wanneer dit soort high end toestellen gebruikers minder afsluiten van het leven om zich heen.  En hoe onze tester de nieuwe Oticon Opn op het gebied van gehoorinspanning ervaart en hoe je dit merkt. Verder komen voor 1 december met tips over vergoedingen en welke zorgverzekering gunstig is voor mensen met een hoortoestel. Ook gaan we in op wat je met apps en je hoortoestel kan en hoe je IFTTT techniek kunt gebruiken met je hoortoestel.

En natuurlijk het eindoordeel van onze Oticon Opn tester. Is deze techniek echt de baanbrekende nieuwe hooroplosssing die men wenst/hoopt? En een antwoord op de vraag of de Opn van Oticon echt “The best available standard of care” in hooroplossingen is.

De aanpassing is uitgevoerd bij Rietberg Hoorzorg.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen