Verzekerde met vrije zorgkeuze heeft meeste vertrouwen in zorgverzekeraar

0
580

Verzekerden die zelf kunnen kiezen door welke dokter en in welk ziekenhuis ze zich laten behandelen hebben meer vertrouwen in hun zorgverzekeraar. Nederlanders met een restitutiepolis, een polis die de keuzevrijheid niet beperkt, geven hun zorgverzekeraar een 7,7. vertrouwOnderzoeksbureau GfK deed hiervoor onderzoek onder ruim 1.300 verzekerden. Verzekerden met een budgetpolis (een uitgeklede naturapolis) hebben het minst vertrouwen in hun zorgverzekeraar (7,2). De bekendheid van de verschillende typen zorgpolissen blijft volgens GfK beperkt. Ruim de helft van de Nederlanders kent de verschillen niet of nauwelijks.

Onlangs scherpte de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de grenzen tussen de verschillende polissen aan. Er zijn drie typen zorgpolissen: de naturapolis, de combinatiepolis en de restitutiepolis.

  • Naturapolis: een behandeling wordt alleen volledig vergoed als verzekerden kiezen voor een zorgverlener waarmee de verzekeraar een contract heeft afgesloten. Kiest een verzekerde toch voor een andere dokter, dan loopt hij het risico te moeten bijbetalen. Dit is meestal een kwart van de rekening. De budgetpolis is een uitgeklede variant van de naturapolis, waarbij u nog minder keuze in zorgverleners heeft.
  • Combinatiepolis: deze polis is voor een deel een naturapolis, waardoor de keuzevrijheid wordt beperkt en er wel risico is op bijbetalen. Veel polissen die tot voor kort restitutiepolis werden genoemd, zullen vanaf 2017 combinatiepolis of zelfs naturapolis gaan heten. Ze kennen te veel beperkende voorwaarden om nog restitutie te mogen heten.
  • Restitutiepolis: verzekerden kiezen zelf hun dokter en ziekenhuis. Een contract is niet van belang. U loopt geen risico op bijbetalen.
Vrije zorgkeuze

GfK onderzocht ook de mate waarin verzekerden hun zorgverzekeraar bij familie en vrienden aanbevelen. Verzekerden zijn met name tevreden over de vrijheid die ze hebben om zelf te kiezen door welke dokter ze zich laten behandelen. Daarnaast scoren de klantenservice (8,3) en de afhandeling van declaraties (8,5) hoog.

Vorig artikelDe Volkskrant verzuimde wederhoor bij artikel over sponsoring
Volgend artikelInspecties geven aanwijzing aan Zorgcamping en Logeerhuis De Vlieger
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.