Inzicht in ongestructureerde patiëntendata

Array
Centrum voor geestelijke gezondheidszorg in Denver past Netsmart elektronisch dossier toe voor toegang tot en analyse van ongestructureerde klinische data  

Netsmart, een leverancier van technologie voor Amerikaanse GGZ instellingen heeft het InterSystems dataplatform geselecteerd voor het ontsluiten van tot voor kort verborgen informatie over het gedrag van patiënten. Netsmart brengt het systeem myAvatarTM  op de markt, een informatiebeheersysteem voor behandelaars die zich toeleggen op de geestelijke gezondheidszorg en die informatie willen uitwisselen met andere disciplines uit de zorgsector. Onderdeel van het door InterSystems geleverde platvorm is het product iKnow waarmee zich relevante informatie uit ongestructureerde, veelal tekstuele databronnen laat destilleren.

InterSystems werkte nauw samen met Netsmart bij de implementatie van het platform bij Mental Health Center of Denver (MHCD), een instelling die in de Verenigde Staten bekend staat om de innovatieve en kwalitatieve wijze van het behandelen van psychiatrische patiënten. Voorheen koste het MHCD veel moeite om verbeteringen in het genezingsproces te constateren uit de diagnose- en gespreksverslagen, zowel vanuit het perspectief van de patiënt als vanuit de visie van de behandelaar. Doorgaans leggen patiënten de voortgang in hun behandeltraject vast via een beknopte vragenlijst, waaruit artsen aan de hand van verschillende criteria hun conclusies trekken.

De Netsmart oplossing levert een voor de behandelaars begrijpelijk beeld van het rijke potentieel aan informatie die in de klinische verslaglegging verborgen zit. Ongestructureerde informatie in de vorm van psychiatrische evaluaties, notities van het instellingsmanagement, aantekeningen van de case manager of bewindvoerder, intake verslagen en behandelplannen zijn moeilijk te analyseren vanuit een traditionele gestructureerd opgezet elektronische zorgdossier. Door het gebruik van InterSystems technologie, waarmee conceptuele data extracten uit zowel gestructureerde als ongestructureerde gegevensbronnen zijn te ontsluiten, was MHCD in staat verder te kapitaliseren op de gegevensbestanden van het Netsmart elektronisch zorgdossier. Artsen kunnen, terwijl ze gewoon blijven werken volgens de gebruikelijke klinische werkwijze, het verhaal van hun cliënten/patiënten terugbrengen naar de formele data voor de besluitvorming.

InterSystems en Netsmart werkten heel nauw samen met behandelaars om te vernemen welke data in welke vorm voor hen van belang is. Deze aanpak wordt ook aanbevolen door American College of Physicians (ACP) in een notitie aangeduid als: “Clinical Documentation in the 21st Century,” gepubliceerd in Annals of Internal Medicine.

MHCD

“We introduceerden 16 maanden geleden de Netsmart oplossing bij MHCD ter vervanging van een elektronisch zorgdossier waar we al 12 jaar mee werkten”, aldus Wes Williams, arts en tevens CIO bij MHCD. “We waren de applicatie voortdurend aan het aanpassen aan nieuwe wensen. Dat houdt een keer op. Omwille van de patiëntveiligheid kozen we voor een nieuw stabiel platform, waardoor we zeker weten dat er geen informatie verloren raakt ongeacht de plaats waar gegevens worden vastgelegd. We willen breed inzicht in iemands gezondheidsdossier zodat we de best mogelijk zorg kunnen verlenen”.

Door het toepassen van InterSystems oplossing voor het analyseren van ongestructureerde data binnen het Netsmart systeem,  kan MHCD nu omvangrijke analyses los laten op alle patiënten data zonder complexe aanpassingen aan de bestaande IT infrastructuur. Daardoor kunnen artsen gemakkelijker de voortgang in het behandelproces van een patiënt beoordelen en een besluit nemen over de vervolgstappen. De kwaliteit van de zorg is daarmee gediend, terwijl er tevens doelmatiger wordt gewerkt. Ook in Nederland zijn er in de zorgsector met het toepassen van de  iKnow functionaliteit voor tekstuele analyse spectaculaire resultaten behaald, onder meer bij het voortijdig herkennen van indicatoren in psychiatrische verslagen en verpleegkundige logboeken.

Over Netsmart                                                     

Het technologie platform van Netsmart leent zich bij uitstek voor het leveren van resultaatgerichte zorgdiensten. In de Verenigde staten maken meer dan 25 miljoen personen daar gebruik van via 25.000 zorgorganisaties, die diensten leveren op het gebied van gedragsafwijkingen, verslavingsproblemen, verstandelijke beperkingen, jeugd-en familiezorg, sociale zorg, thuiszorg, en stervensbegeleiding.

Bron: InterSystems

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen