Plan van aanpak tegen te lange wachttijden ziekenhuis

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) presenteert een plan om de te lange wachttijden in ziekenhuizen aan te pakken. Ons plan vraagt om actie van alle betrokken partijen. Naast ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen de overheid en burgers ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de wachttijden. De NZa gaat de samenwerking ondersteunen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat bij 8 specialismen de wachttijden langer zijn dan de treeknormen. De overschrijding van de normen wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Zo zien we te weinig samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars om mensen te bemiddelen naar een ander ziekenhuis. Ook de schotten in de bekostiging en de drukte op de spoedeisende hulp spelen een rol. In de krimpregio’s is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien is de registratie van wachttijden niet altijd juist en volledig.

Integrale aanpak

De verschillende oorzaken vragen om een integrale aanpak. Het is cruciaal dat patiënten weten waar zij recht op hebben en wat hun mogelijkheden zijn. De informatievoorziening aan patiënten moet verbeteren. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars moeten patiënten en verzekerden actief bemiddelen naar een ander ziekenhuis als de wachttijden te lang zijn. En mensen moeten actief worden geïnformeerd over hun rechten. De NZa roept mensen op zich te melden wanneer zij ondanks bemiddeling toch te lang moeten wachten.

De registratie van wachttijden moet verbeteren. Ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra zijn verplicht hun wachttijden te publiceren. De NZa gaat hier strenger op toezien. In overleg met de ziekenhuizen en zorgverzekeraars bekijkt de NZa de mogelijkheden om op één plek  wachttijden te registreren (NZa).

Afspraken

Hiernaast vraagt de NZa zorgverzekeraars en ziekenhuizen afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak van de wachttijden. Nu verwijzen ziekenhuizen en verzekeraars nog te vaak naar elkaar in plaats dat zij de te lange wachttijden gezamenlijk aanpakken. In het belang van de patiënt is het zaak dat zij samenwerken. De NZa gaat hierover het gesprek aan met ziekenhuizen en verzekeraars.

De NZa ziet een deel van de oplossing in het doorverwijzen van patiënten naar zelfstandige behandelcentra of de huisarts en andere eerstelijnszorg. Initiatieven voor deze verwijzing komen niet altijd van de grond en daarom zal de NZa dit gaan ondersteunen. Wanneer er sprake is van belemmering door de bekostiging dan roept de NZa op dit te melden.

Bron: NZa

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen