Duidelijker traject geheugenklachten ouderen

0
526
Elderly man on wheelchair with a nurse

Patiënten die bij de verkeerde afdeling staan voor onderzoek. En daarna wekenlang moeten wachten op de uitslag. Mantelzorgers die zich overvallen voelen door vragen over het gedrag van hun naasten… Dit alles is verleden tijd.

Eerste resultaten mogen er zijn

Het onderzoekstraject voor ouderen met geheugenproblemen is korter, overzichtelijker en duidelijker geworden. En de eerste resultaten mogen er zijn! In drie maanden tijd doorliepen achttien patiënten het nieuwe zorgpad. Bij vijftien mensen verliep alles op tijd en geheel naar wens: ze kregen binnen zes weken de uitslag. De andere drie trajecten werden binnen acht weken afgerond.

Tijdswinst

Alle patiënten zijn multidisciplinair besproken. Een nieuwe folder met uitleg over het traject en één duidelijke uitnodiging met alle afspraken werpen ook hun vruchten af. Er kwamen geen telefoontjes meer van patiënten of mantelzorgers over bij wie of waar ze moesten zijn. Dat levert een aanzienlijke tijdswinst op voor de medewerkers van secretariaat en poli.

Klantreis

Kortom: het nieuwe traject is patiëntvriendelijker en efficiënter. De verbeteringen zijn het gevolg van een klantreis bij de afdeling geriatrie, medische psychologie en radiologie. Medewerkers volgden daarin ouderen met geheugenklachten tijdens de bezoeken aan CWZ.

Bron: CWZ