Wat kun je doen als je lang moet wachten op een behandeling?
Als je geen acute zorg nodig hebt, kan het zijn dat je bij de zorgaanbieder van je keuze op een wachtlijst terechtkomt. Maar je voelt je niet goed en je huisarts heeft je al verwezen naar een medisch specialist of naar een psycholoog of psychiater.
Moet u lang wachten?
Zorgaanbieders en verzekeraars hebben al in 2000 afgesproken wat redelijke wachttijden zijn in de zorg. Deze redelijke wachttijden noemen we Treeknormen. Dit is de maximaal aanvaardbare wachttijd.
De Treeknorm houdt in dat je binnen 4 weken terecht moet kunnen voor een eerste gesprek (intake) met de zorgaanbieder.
Na het eerste gesprek (intake) met de zorgaanbieder moet je in de ggz binnen tien weken terecht kunnen voor een behandeling. Als het gaat om een behandeling bij een medisch specialist mag er maximaal 7 weken zitten tussen het moment dat je van je arts een indicatie krijgt voor een behandeling (zoals een operatie of een opname), en het tijdstip waarop die plaatsvindt.
Moet je te lang wachten?
U kunt contact opnemen met uw zorgverzekeraar of het zorgkantoor als je te lang moet wachten. Je verzekeraar heeft de plicht je te bemiddelen naar een andere aanbieder waar je wel op tijd terecht kunt.
Als je langer moet wachten dan de Treeknorm kunt je dat ook melden bij de NZa.
Wij houden toezicht of zorgverzekeraars zich aan de zorgplicht houden en grijpen zo nodig in.
Je kunt je melden bij onze Informatielijn op 088 – 770 8 770. Of je kunt je melding doen via het digitale meldingsformulier van de NZa.
Als je zelf niet in staat bent met je zorgverzekeraar of de NZa contact op te nemen, kan iemand anders die je vertegenwoordigt dat ook namens je doen.
Bron: NZa