Acties NZa voor vergroten transparantie zorgverzekeraars

Array

Als vanaf medio november de nieuwe premies bekend zijn, kunnen consumenten weer een nieuwe zorgverzekering kiezen. Dit kan tot 31 januari, opzeggen kan tot uiterlijk 31 december. Om een afgewogen keuze te maken, is toegang tot juiste, volledige en vergelijkbare informatie nodig. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ziet daar voortdurend op toe. Komende tijd staan er diverse acties op stapel.

De NZa gaat dit jaar op meerdere momenten na of de informatie op de websites van zorgverzekeraars juist, volledig en vindbaar is. Dit zal éérder gebeuren dan in voorgaande jaren, toen de controles vooral in de overstapperiode plaatsvonden. De NZa benadrukt hiermee het belang van transparantie, ook buiten de overstapperiode die van half november tot eind januari duurt.

Mystery call onderzoek

Ook de telefonische informatievoorziening wordt bekeken. Bij zorgverzekeraars die vorig jaar onvoldoende scoorden wordt opnieuw een ‘mystery call onderzoek’ gedaan. Om na te gaan of antwoorden op vragen van consumenten juist zijn. Zonder juiste informatie kunnen verzekerden mogelijk een verkeerde keuze maken, zoals een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is.

Nieuw dit jaar is dat de NZa ook online de beantwoording van zorgverzekeraars gaat monitoren. Steeds meer zorgverzekeraars hebben contact met consumenten via bijvoorbeeld Twitter. Dit geeft de toezichthouder de gelegenheid om ook dit kanaal te bekijken.

Heldere informatie: óók voor collectieve zorgverzekeringen

Het moet voor burgers eenvoudiger worden om de verschillen te zien tussen een collectieve zorgverzekering en een ‘gewone’ polis. Om de transparantie over collectieve verzekeringen te vergroten, past de NZa per 1 november 2017 de regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten aan.

Zo komt er een verplichting voor zorgverzekeraars om op hun website informatie over collectiviteiten te geven. Ook moeten de verzekeraars ervoor zorgen dat collectiviteiten, zoals een werkgever, belangenorganisatie of sportvereniging, duidelijk aangeven op welke polis de collectieve zorgverzekering is gebaseerd. De NZa gaat hierop toezien.

Verbeterde informatievoorziening

De NZa heeft vorig jaar veel energie gestoken in het verbeteren van de informatievoorziening door zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars hebben ook zelf goede initiatieven ondernomen, zoals het uitbrengen van een zorgverzekeringskaart waarin een korte uitleg staat over de belangrijkste kenmerken van de polis. Deze kaart zal ook dit jaar weer worden uitgegeven voor de basis-, maar ook voor de aanvullende verzekering.

Meer informatie over de bevindingen van vorig jaar en de acties van dit jaar staat in deze brief, die onlangs aan de Tweede Kamer is gestuurd.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen