Thuismonitoring COPD patiënten werkt preventief en geeft veel ziekte inzicht

Array

Dertig COPD patiënten startten in juni met een pilot telemonitoring. Onlangs kwam de groep weer bij elkaar en werden de ervaringen gedeeld. Pieter Kruisdijk, al tien jaar COPD patiënt: ‘Het contact met de longverpleegkundige is snel en goed. Wij leren elkaar beter kennen. Dat vind ik fijn.’

Het doel van telemonitoring is dat COPD-patiënten minder vaak naar het ziekenhuis komen voor controle  en eveneens minder risico lopen op het krijgen van een longaanval. Vaak moeten patiënten bij een longaanval namelijk worden opgenomen in het ziekenhuis. De dertig deelnemers vullen op een iPad iedere maandag en/of donderdag  een vragenlijst in. Deze vragenlijst geeft inzicht in de gezondheidsstatus van de patiënt. Op dinsdag en of vrijdag bekijken de longverpleegkundigen en de verpleegkundig specialist de resultaten en nemen zij als het nodig is contact via telemonitoring op. Bijvoorbeeld wanneer zij zien dat iemand verslechtert. Wanneer het nodig is, adviseren de verpleegkundigen om vaker een vragenlijst in te vullen. Dat is vooral om de patiënt meer inzicht te geven in zijn gezondheidssituatie.  Patiënten die het nodig hebben, worden dus vaker begeleid, met als gevolg minder ziekenhuis opnames. De patiënten met wie het goed gaat, hoeven juist minder vaak naar de poli te komen. Telemonitoring werkt preventief en geeft veel ziekte inzicht.

Persoonlijk contact via een apparaat 

Pieter Kruisdijk zei meteen “ja” toen hem werd gevraagd of hij aan deze pilot wilde meedoen. ‘Kennis over COPD is belangrijk als je de achteruitgang zo veel mogelijk wilt vertragen. Daarom heb ik destijds ook meegedaan aan longrevalidatie. Ook van de telemonitoring verwachtte ik dingen te kunnen leren en dat klopt.’ Iedere week op maandag vult Kruisdijk de standaard vragenlijst in op zijn iPad. En als hij iets extra’s kwijt wil, dan kan dat ook.

Longverpleegkundige Karen Dalhuisen: ‘Meneer Kruisdijk is heel duidelijk in zijn berichten. Telemonitoring loopt bij hem erg goed. Hij weet dat wij op dinsdag contact opnemen als het nodig is. Onze relatie is nu laagdrempeliger zonder dat de grens patiënt zorgverlener verdwijnt. Ik vind het een mooie manier van zorg verlenen. Ook al is het digitaal; toch heb ik het gevoel dat ik bij de patiënt thuiskom.’ Kruisdijk: ‘Wanneer wij beeldbellen, ziet zij mij inderdaad aan de keukentafel en ik zie haar in het ziekenhuis aan het bureau.

Ik ervaar het als persoonlijk contact ook al is het via een apparaat. Wat echt fijn is, is dat je nu veel sneller actie kunt ondernemen. Als ik voorheen voelde dat het niet goed ging, was het altijd net bijna weekend. Dan wachtte ik toch maar tot maandag om contact op te nemen met mijn huisarts met als gevolg dat er pas na drie of vier dagen iets gedaan werd aan mijn medicatie. Afgelopen zomer voelde ik mij een tijdje minder goed. De medicatie is toen aangepast en ik kreeg een neusspray erbij. Via het digitale contact werd dit goed afgestemd. Natuurlijk ga ik als COPD-patiënt achteruit. Maar ik kan wel zeggen dat ik mij per saldo nu beter voel dan voor de pilot.’

 

Toekomst

Dalhuisen en Kruisdijk verwachten beide dat deze manier van zorg bieden de toekomst heeft. Dalhuisen: ‘Voorheen had je ieder half jaar contact met elkaar. Maar dan was er niet altijd een acute hulpvraag. Nu heb je juist contact op een moment wanneer het mis dreigt te gaan. Je krijgt nu beter inzicht in je patiënten en het is voor de gezondheid van meneer Kruisdijk en de anderen ook veel beter. Wij zijn er veel eerder bij wanneer het mis dreigt te gaan.’ Kruisdijk: ‘Volgens mij kun je deze zorg voor veel meer specialismen inzetten. En wat ik mij laatst realiseerde toen ik wel voor een afspraak naar de longarts moest, ik hoef met telemonitoring niet in de wachtkamer plaats te nemen.’

De pilot loopt nog tot juni volgend jaar. Dan wordt bekeken of ook andere COPD-patiënten mee gaan doen. Telemonitoring van COPD-patiënten is een voorbeeld van connected care, een manier van zorg waarmee Isala via de digitale weg verbinding zoet met de patiënt. Zoals het eConsult, het virtuele spreekuur en dus ook thuismonitoring van patiënten.

Bron: Isala

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen